– Hogyan értékeli a biztosítási szektor első féléves adatai?
– Törékeny ez az 5 százalék körüli növekedés, amit az első félévben produkált a biztosítási piac produkált. Az életágon a díjbevételt főleg az egyszeri díjas biztosítások növelték, ami nem a rendszeres megtakarítások, hanem a rövid távú befektetések növekedését mutatja. Mi, biztosítók viszont portfóliókat építünk, és hosszú távú megtakarításokat gyűjtünk. A gépjármű-biztosítások díjbevétele továbbra is csökken, pozitív viszont, hogy elindult a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítások piacán egyfajta díjszint-növekedés, hiszen Európa legalacsonyabb díjain nem lehet minőségi szolgáltatást nyújtani. A lakossági és a kkv-biztosítások piaca még nem indult be igazán, a fogyasztás nem élénkült meg, ezért nincs is alapja a növekedésnek.
– Mi az oka annak, hogy a rendszeres díjas életbiztosításoknál még díjbevétel-csökkenés is volt?
– Ennek egyrészt a biztosítási termékek versenyhátránya lehet az oka, a NYESZ-re, az önkéntes nyugdíjpénztárra ugyanis jár adókedvezmény, a nyugdíjcélú életbiztosításra viszont nem. Másrészt a korábbi biztosítások lejárati összegeit látva is sok csalódás érhette az ügyfeleket,.
– Az is látszik, a nagyobb biztosítók díjbevétele csökkenőben van, a kisebbek eközben növelni tudják a piaci részesedésüket.
– Már két éve mondom, hogy a piaci koncentráció gyorsuló ütemben fog csökkenni. A piacvezetőket sújtja a legjobban az 1990-es évek végén, a 2000-es évek elején kötött állományok kipörgése, amelyeket nem tudnak pótolni, az ipari biztosítókat eközben sújtja a határon át nyúló szolgáltatások elszívó ereje. Emellett a nagy cégeknél a folyamatos átalakítás az ügyfélfókusz rovására is mehet, amit az ügyfelek büntetnek. A középmezőny eközben erősödik, az ügyfelek és a közvetítők is úgy látják, a termékek minőségében és árában nincs különbség a nagyok és a középmezőny esetében.
– A Signal is jól teljesített az idén.
– Az idén 35 százalékot nőttünk, ebből nem annyira az egyszeri díjas életbiztosításokat emelném ki, hanem azt, ahol a piaccal szemben is tudtunk növekedni. A baleset-betegségbiztosításaink 78 százalékkal nőttek, a lakás- és kkv-biztosításaink 18, a casco-biztosításaink 61 százalékkal növeltük a díjbevételünket, miközben a piac nominálisan is csökkent. Találunk tehát piaci réseket, ahová be tudunk törni, de fontos, hogy ezt profitábilisan tegyük.
– Várhatók átrendeződések a piacon?
– Mindenki feszülten várja, milyen konszolidációs lépések jönnek a piacon: portfólió-tisztítások, állomány-értékesítések, esetleg felvásárlások, fúziók. A felszín alatt folyhatnak ezekről tárgyalások. Jelenleg költség- és nyereségproblémákkal küzd a szektor, ez mind azt hozza, hogy a tulajdonosoknak a befektetéseik megtérülését és a magyar piacon lévő jelenlétüket át kell értékelniük. Ez hozhat átrendeződést, ami egy válság végéhez érve normális folyamat.
– A díjbevételi adatokból úgy látszik, a biztosítási adót nem hárította át a szektor a fogyasztókra. Hogyan tudták ezt lenyelni?
– A piaci verseny és a csökkenő kereslet miatt a nyereségük terhére lenyelték a biztosítók az adó legalább felét. Az viszont biztos, hogy az adó áramvonalasabb működésre kényszeríti a biztosítókat, emiatt a fejlesztésekre kevesebb pénz jut, ami problémákat okozhat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.