A jelenségnek alapvetően két oka van a biztosítók szerint. Az egyik a biztosítási díjak mélypontra zuhanása volt. Az évente kifizetett kártérítési összegek ugyanis igazából 2005 és 2012 között folyamatosan csökkentek, csak tavaly következett be némi növekedés. A másik ok Tallárom Tamás, a Köbe kárigazgatója szerint a nemzetközi személyi sérülésekkel járó károk után kifizetett kárösszegek emelkedése volt. A Generali szerint a kárgyakoriság alapvetően csökkent, az egy-egy esetre kifizetett kártérítések összege viszont nőtt. Ennek egyik oka, hogy az extrákkal felszerelt autók javítása egyre többe kerül, a másik pedig az, hogy a személyi sérüléses esetekben is többet kell fizetni.
A Groupama Garancia az idei első negyedévben további növekedést tapasztalt a károk számában. Ennek egyik oka az enyhe időjárás volt, száraz úton ugyanis többen ülnek autóban, emellett bátrabban és gyorsabban is vezetnek az autósok, mint a jeges utakon. Az üzemanyag árának csökkenése és a megélénkülő gazdasági növekedés is fokozta a gépjármű-használatot. Az sem tesz jót a baleseti statisztikáknak, hogy egyre több alacsonyabb biztonságtechnikai szintű használt járművet hoznak be az országba, emellett a tapasztalatok szerint a gyorshajtók és az ittas vezetők száma is emelkedett.
Az alacsony díjak abból a szempontból sem kedveznek a biztosítóknak, hogy egyre kevésbé motiválják az ügyfeleket arra, hogy kisebb károk esetében kihagyják a biztosítókat a kárrendezésből, és közvetlenül fizessék meg a kártérítést. Hogy mekkora lehet az ilyen esetek aránya, arra csak becsléseik vannak a biztosítóknak. A Köbénél úgy tippelnek, a károkozó autósok kevesebb mint tizede választja ezt a megoldást. Az ügyfél azt is megteheti egyébként, hogy utólag visszafizeti a kártérítést a biztosítónak, ilyenkor nem kell számolnia a bónuszfokozata elvesztésével, ezzel a lehetőséggel viszont még kevesebben, az ügyfelek 1-2 százaléka él csupán.
A biztosítók szerint egyébként ez a fajta közvetlen kárrendezés nagyon kevesek számára lehet pénzügyileg racionális döntés. A Köbe szerint mindenképpen csak a 100 ezer forint alatti károknál érdemes ezen elgondolkozni. A Generalinál még alacsonyabb összegekkel kalkulálnak, szerintük helyszíni kárrendezésnél maximum 20-30 ezer forintos, a biztosítónak utólag megfizetett kártérítésnél pedig 40-50 ezer forint lehet az az összeg, ami miatt érdemes a két fokozattal magasabb bónuszhoz ragaszkodni. A Signal azonban azt állítja, nem jellemző, hogy megérje a biztosítottnak átvállalni a kártérítést, a Groupama Garancia szerint is csak akkor érdemes ezzel a lehetőséggel élni, ha a bónuszfokozat és a kármentességi kedvezmény elvesztése három éves távlatban magasabb költséggel jár, mint kifizetni az okozott kárt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.