Megkezdték a levelek postázását a pénzügyi szolgáltatók azoknak a lakossági ügyfeleknek, akik valamilyen módon érintettek az elszámolásban. A levelek kiküldésére a legtöbb esetben április végéig van lehetőségük a szolgáltatóknak, azok pontos tartalmát pedig előzetesen részletesen meghatározták a szabályozásban. A nemzetgazdasági tárca közlése szerint nagyjából hárommillió adóst érint az elszámolási törvény, amely mind a pénzügyi szolgáltatókra, mind a Magyar Postára komoly többletfeladatokat ró.
Az adósoknak alapesetben harminc napjuk van arra, hogy kifogást emeljenek a részükre kiküldött elszámolásban foglaltak ellen, és ezt első körben az érintett pénzügyi szolgáltatónál tehetik meg. Ha ezt elmulasztják, akkor a bankjuk automatikusan elutasíthatja a kifogást. Ha az ügyfél netán úgy véli, hogy a pénzügyi szolgáltatónak el kellett volna számolnia vele, ám ez nem történt meg, panaszával meg kell várnia, míg bankja mindenkit kiértesít, majd az internetes honlapján közzéteszi ezt, és csak ezt követően élhet kifogással.
Első lépcsőben – ha a pénzügyi szolgáltatótól kapott elszámolásban nem egyeznek az adatok –, az ügyfél kérheti az elszámolás részletes levezetését, amit a pénzügyi szolgáltatónak öt munkanapon belül kell prezentálnia. Ha az adós változatlanul nem ért egyet a levezetéssel, akkor – ismét 30 napon belül – a Pénzügyi Békéltető Testülethez fordulhat panaszával, mellékelve az immár részletesen bemutatott elszámolást. Az MNB elszámolásról kiadott tájékoztatója szerint viszont csak három esetben lehet a testület segítségét kérni: az első, ha az ügyfél biztos abban, hogy a pénzügyi szolgáltató az elszámolás során számolási hibát vétett, illetve helytelen adatokból számolt, a második, ha az ügyfél szerint a szolgáltatónak elszámolási kötelezettsége áll fenn, ám ezt nem tette meg, a harmadik pedig, ha a 2009. július 26. előtt megszűnt szerződés vonatkozásában az ügyfél követelése nem évült el, ám ezt a szolgáltató vitatja.
A különböző internetes honlapokon megjelent kalkulátorok nyomán elképzelhető, hogy sok ügyfél él majd panasszal: ezek az alkalmazások ugyanis csak néhány adatból próbálnak számításokat végezni, így nagy az esélye annak, hogy a végeredmény nem lesz pontos. Ha pedig az ügyfél – az MNB figyelmeztetése ellenére – csak ezekből a programokból indul ki, könnyen előfordulhat, hogy reklamál bankjánál, majd a PBT-nél is. A másodfokon eljáró PBT dolgát ugyanakkor megkönnyíti, hogy gyakorlatilag teljes mértékben előkészített anyagból kell dolgoznia, hiszen a részletes levezetés bemutatása mellett a megkeresésekben az ügyfélnek kell pontosan meghatároznia, hogy mi a kifogása, és azt mivel indokolja. A testület ráadásul jól láthatóan felkészült a növekvő ügyszámra: a közelmúltban publikált éves jelentés szerint jelentősen növelik a létszámot, a használható tárgyalóik számát, és fejlesztik az informatikai rendszert is annak érdekében, hogy elvégezhessék az egyes ügyek elbírálásához szükséges számításokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.