A Magyar Nemzeti Bank (MNB) átfogó vizsgálat keretében tekintette át az Uniqa Biztosító Zrt. (Uniqa) tevékenységét a 2012. február 17. és 2014. december 5. közötti időszakra vonatkozóan.
Az MNB a biztosító vállalatirányítása részterületeihez kapcsolódó több jogsértő gyakorlatot azonosított. Az MNB e körben alkalmazott felügyeleti intézkedései a biztosító vállalatirányítási, illetve belső ellenőrzési rendszerének megerősítésére irányultak, többek között a biztosítót arra kötelezve, hogy felügyelő bizottsága a jövőben mindenkor jogszabályszerűen, teljes körűen lássa el a belső ellenőrzés irányításával kapcsolatos feladatait.
Az MNB kiemelten vizsgálta az Uniqa számviteli jogszabályokon alapuló kötelezettségeinek teljesítését. E körben a számlarend kialakítása, számlakezelés, osztalék-elszámoláshoz kapcsolódó könyvvitel, s a biztosító leltárral kapcsolatos eljárásai kapcsán tárt fel súlyosabban minősülő, az eredményadatokat éveken át torzító hatású hiányosságokat. A jegybank – több más intézkedés mellett – ehhez kapcsolódóan is kötelezte a biztosítót ellenőrzési tevékenységének megerősítésére.
Az MNB megállapította, hogy a biztosító nyilvántartási-ellenőrzési, azaz állománykezelési rendszere több területen nem megfelelő hatékonysággal működött, ami több problémakörre kiterjedő, jelentős számú egyedi jogsértést eredményező gyakorlat forrása lett. A jegybank kötelezése nyomán az Uniqa-nak úgy kell átalakítania e rendszereket, hogy azok a létrejött biztosítási szerződéseket a szerződési feltételekkel következetesen összhangban kezeljék, a kgfb esetén az ajánlatokat megfelelő időben feldolgozzák, kötvényesítsék, ezáltal a biztosító ne mulassza el vagy teljesítse késedelmesen számos adatbeszerzési, értesítési, tájékoztatási kötelezettségét.
Az MNB több intézkedést hozott az Uniqa-val szemben az ügyfeleket hátrányosan érintő, a biztosítási szerződések tartalmi elemeire vonatkozó hiányosságok miatt is. A jegybank a biztosító gépjármű-kárrendezési gyakorlatának egyes eljárási lépéseit is jogsértőnek minősítette, ügyfélérdek sérelmének lehetőségét tárta fel, ezért kötelezte a biztosítót gyakorlata korrekciójára.
Mivel az Uniqa sok tekintetben, számos alkalommal – így a kgfb-nél a termékre vonatkozó ügyfél-tájékoztatások szinte teljes körénél, az életbiztosításoknál a szerződéskötést megelőző tájékoztatásoknál, az igényfelmérésnél, illetve a biztosítás hatálya alatt és megszűnése után teljesítendő információk esetében – megsértette a fogyasztóknak a termékről és szolgáltatásról való megfelelő tájékozódáshoz való jogát, a jegybank több kötelezést hozott e jogsértő gyakorlatok megszüntetésére is.
A jogsértések miatt az MNB 60 millió forint prudenciális és 16 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot rótt ki a biztosítóra, s 2015. szeptember 30-i, illetve október 30-i határidővel kötelezte a jogsértések megszüntetésére hozott intézkedésekről való beszámolásra.
A bírságösszegek meghatározásánál a jegybank figyelembe vette az Uniqa által elkövetett jogsértések súlyosságát, számosságát, az ügyfelek érdekeinek tényleges és lehetséges sérelmét, a biztosító MNB-vel való együttműködését és piaci súlyát is. Súlyosító körülménynek számított például a rendszerhibák miatti jelentős számú jogsértés. Enyhítő körülmény volt, hogy a biztosító már a vizsgálat során számos esetben intézkedett a megállapított hiányosságok kijavítása, az ügyfeleket ért hátrányok orvoslása iránt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.