Pénz- és tőkepiac

Optimistábbak a banki ügyfelek

Tovább javult tavaly a bankrendszerrel és a banki szolgáltatásokkal kapcsolatos attitűd 2015-ben a lakosság körében Magyarországon – derül ki a Deloitte-Scale BankIndex kutatás legfrissebb eredményeiből.

A felmérés eredményei szerint csúcsközelben jár a hitelfelvétellel kapcsolatos, és abszolút csúcson van a fogyasztással és a megtakarítással kapcsolatos optimizmus. A megtakarításoknál ugyanakkor – miközben nőtt az ezekkel kapcsolatos optimizmus – a teljes mintán 10,1 százalékra csökkent a megtakarításokkal rendelkezők száma, vagyis tovább nyílt az olló, tovább nőttek a társadalmi különbségek.

A kutatás eredményeit bemutató mai sajtóbeszélgetésen Demeter Ákos, a Deloitte Zrt. partnere elmondta: a hitelfelvétellel kapcsolatos optimizmus abszolút négy éves csúcs közelében van, az arányok alapján nagyjából 70-80 ezer ember gondolta úgy 2015-ben, hogy egyértelműen bátrabban foghat hitelfelvételbe a következő egy év során. Az eredményeket tovább javíthatja idén a megjelenése a piacon, hiszen a mostani adatokban az otthonteremtési program adatai még nem szerepelnek.

A fogyasztói tudatosságnál ugyanakkor a felmérés eredményei szerint még van mit javítani. A pénzpiaci termékek közül a jelzáloghitelek kiválasztásánál a legtudatosabb a lakosság, de az emberek több mint 30 százaléka még mindig egy, és nem több intézmény ajánlatai közül választ, illetve csaknem 37 százalékuk nem tekinti át rendszeresen a banki szolgáltatásokkal járó költségeket.

A piacon érzékelhető a digitális banki szolgáltatások lassú terjedése is, ám fejlődési lehetőség még itt is bőven akad: az emberek mintegy 82 százaléka nem tervez informálódni új banki szolgáltatások felől, akik viszont igen, azok elsődlegesen a bankfióki csatornákat választják. A fizetési módok között pedig még mindig stabilan a hagyományos elérési csatornák vezetnek, a válaszadóknak például 73 százaléka jelölte meg az általa használt szolgáltatások között a postai csekkbefizetést.

Ami pedig a kilátásokat illeti, Demeter Ákos szerint a hitelezési piacon a kínálati oldalon nem lesz korlát, a bankok egyértelműen hitelezni akarnak. A felfutást pedig támogatja, hogy a hitelfeltételek enyhültek 2015-ben, miközben csökkentek a kamatok is.

Bank banki ügyfelek
Kapcsolódó cikkek