Ismét nyílnak a bankszámlák
Elözönlötték az új számlát nyitó ügyfelek a bankokat – derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) friss adataiból. Az idei első fél évben naponta ezernél is több új szerződést írhattak alá, összesen ugyanis 163 ezerrel emelkedett a természetes személyek bankszámláinak száma. A hitelintézetek így 9,43 millió számlát kezeltek június végén. A növekedés trendfordulót jelez: az ilyen számlák száma 2013 elejétől folyamatosan csökkent, és 2015 végéig összesen több mint 520 ezer szűnt meg (az egyik fő ok a 2013. január 1-jén bevezetett tranzakciós illeték lehetett).
Az utóbbi időben azonban ismét megjelentek a nullás bankszámlák, valószínűleg ennek is köszönhető a fordulat. Minden nagyobb hitelintézet kínál olyan számlacsomagot, amely bizonyos feltételek mellett ingyenes bankolási lehetőséget nyújt, akár már átlagosnál kisebb rendszeres jövedelem esetén is. Csaknem 80 százalék az olyan konstrukciók aránya, amelyeken a tranzakciókat online vagy célszoftver segítségével is le lehet bonyolítani.
Pedig egyre több helyen lehet kártyával fizetni. A kereskedőknél lévő fizikai elfogadóhelyek száma megközelíti a 85 ezret – ebből közel 73 ezer érintőkártyás –, és csaknem 10 ezer internetes kereskedőnél is lehet már kártyát használni. A készpénzfelvételi lehetőségek is bővülnek, több mint 130 új ATM-et telepítettek az idei első fél évben, számuk megközelíti az 5 ezret.
Akinek van kártyája, az egyre szívesebben használja vásárlásra. Az első fél évben a magyar kibocsátók ügyfelei több mint 248 millió alkalommal fizettek kártyával, ez 24 százalékos növekedés 2015 első fél évéhez képest. A kereskedőknél összesen 1823 milliárd forintot hagytak ott, vagyis egy átlagos kártyás vásárlás értéke 7,4 ezer forint körül van. A készpénzfelvételek száma csökkent, a kártyabirtokosok az első fél évben 52 milliószor keresték fel pénzért az ATM-eket, összesen 3300 milliárd forintot vettek ki, ez alkalmanként 63 ezer forintot jelent. Az átlagos ügyfelek bőven az ingyenes határon belül maradnak, havonta csupán egyszer vesznek fel pénzt. A hitelkártyáknál is megfigyelhető, hogy egyre tudatosabbak az ügyfelek: a drága készpénzfelvétel például visszaszorulóban van, tavaly óta 20 százalékkal csökkent.