Pénz- és tőkepiac

Kirakodhat a Hanjin

Forráshoz juthat a Hanjin költségei részleges fedezésére, így legalább nem nőnek tovább a csődben levő dél-koreai hajózási társaság terhei

Fellélegezhettek a Hanjin Shipping részvényesei, miután összeállni látszik egy akkora finanszírozási csomag, amellyel legalább az augusztus vége óta csődben levő hajózási társaság égető problémáit kezelni lehet. A dél-koreai cég fő hitelezője, az állami Korea Development Bank (KDB) tegnap felajánlotta egy 50 milliárd von (45 millió dollár) értékű hitelkeret megnyitását arra az esetre, ha a társaság fő részvényesei által összedobott, illetve beígért összeg nem lenne elegendő a kikötők előtt, illetve a tengeren veszteglő hajók kirakodási és üzemanyagköltségeinek fedezésére. A legnagyobb részvényes, a Korean Air Lines légitársaság szerdán jelentette be, hogy 60 milliárd vont ad kölcsön, ehhez jönne 40 milliárd a Hanjin elnökétől, Cho Yang Hótól, valamint a korábbi elnök asszony, Choi Eun-young is ígért 10 milliárdot (a posztjáról 2014-ben távozó Choi és családja idén tavasszal eladta összes Hanjin-részvényét).

A gyorssegély, illetve a KDB hitelkeretének hírére csütörtökön 30 százalékkal ment föl Szöulban a Hanjin-papírok árfolyama, pedig valószínűleg a befektetők is tudhatták, hogy a 110 plusz 50 milliárd von is kevés lesz; a Hanjinnak ennél 270 milliárd vonnal több fizetnivalója van – derült ki a szöuli bírósághoz benyújtott adataiból. Az elérhető összeg azonban arra legalább elegendő, hogy a terhek ne nőjenek.

A 6 ezermilliárd von adósságot felhalmozó dél-koreai társaság azzal is segíteni próbál magán, hogy – mint megírtuk – eladja hajói egy részét. A helyzetet azonban bonyolítja, hogy a szállítási eszközei többségét lízingeli, és természetesen annak költségei is emelkednek, ha nem sikerül időben kirakodni. Utóbbihoz viszont ugyancsak pénz kell, hiszen a kikötői szolgáltatásokért is fizetni kell, vagyis hamar kialakul egy ördögi kör. (A Hanjin tegnap közzétett adatai szerint a 97 saját vagy lízingelt hajóból 31-et már teljesen kirakodtak, és azokat elindították a tulajdonosaikhoz.)

A Hanjin nehézségei nem egyediek – figyelmeztettek amerikai kereskedelmi cégek a héten az USA kereskedelmi minisztériumá­hoz intézett levélben, sürgetve Washing­tont, hogy működjön együtt Szöullal az ágazat egészét érintő krízis megoldásában. Szakértők szerint a tengeri szállítási szektor valóban megszenvedte az elmúlt évek árversenyét, a World Shipping Council azonban már arra is felhívta a figyelmet, hogy az ennek nyomán végbe menő fúziós hullám eredményeként hat–tíz nagy társaság maradhat a piacon, ami magasabb árakhoz vezethet.

A csődvédelmi kérelem augusztus 31-i benyújtása után a Hanjin a hetedik helyen volt a francia Alphaliner mérvadónak tekintett teherhajózási globális ranglistáján, amely napi szinten figyeli a konténerállományokat. A koreai cég a héten már csak a 11. volt, 2,6 százalékos világpiaci részesedéssel.

A szállításra fókuszál az APM-Maersk

Kettéválasztja magát a dán A. P. Möller-Maersk csoport: mint tegnap közölték, a világ legnagyobb hajózási társaságát ellenőrző APM-Maersk tisztán szállítási és logisztikai vállalat lesz, az olajipari üzletágakat leválasztják, vagy együtt, vagy külön-külön. Utóbbira két éven belül akarják megtalálni a megoldást – áll a közleményben. A 112 éves konglomerátum elnöke, Michael Pram Rasmussen június végén jelezte, hogy fontolgatják a felosztást (korábban már eladtak több nem stratégiai érdekeltséget, például egy szupermarketláncot vagy a Danske Bankban levő részedést). A hírt a Goldman Sachs pozitívan értékelte ügyfeleinek írt jelentésében, kiemelve, hogy a Maersknek versenyelőnyt jelenthet, ha a szállítási ágazatra összpontosít.


Hanjin
Kapcsolódó cikkek