BUX 38,644.57
-1.50%
BUMIX 3,853.23
+0.02%
CETOP20 1,945.79
-0.35%
OTP 8,530
-5.33%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-1.40%
+0.42%
ZWACK 17,450
+0.29%
0.00%
ANY 1,600
-0.62%
RABA 1,145
-1.72%
0.00%
-3.62%
-1.35%
+0.47%
0.00%
-5.14%
-1.90%
0.00%
-0.54%
OTT1 149.2
0.00%
-2.24%
MOL 2,560
+2.24%
+0.77%
ALTEO 2,270
+3.18%
0.00%
+1.87%
EHEP 1,545
-3.13%
0.00%
+0.79%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.35%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
0.00%
-1.16%
-7.46%
0.00%
+0.96%
NUTEX 10.85
+2.36%
GOPD 12,000
0.00%
OXOTH 3,700
+9.79%
+4.53%
NAP 1,188
-1.49%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Pénz- és tőkepiac

Tovább drágult a kötelező biztosítás

Az idén tovább drágult a kötelező biztosítás. Csaknem 15 százalékkal kell többet fizetnie egy átlagos autósnak, mint tavaly év elején. Egyes szegmensekben két év alatt megduplázódott a díj.

Az idén sem állt meg a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) díjak emelkedése. A Netrisk internetes alkusz oldalán lévő kgfb-index szerint a január 22-vel végződő héten egy átlagos szerződést 35 630 forintos díjon kötöttek meg, ez csaknem 15 százalékkal magasabb a tavaly január 25-inél.

Tavaly sokáig úgy tűnt, 32-33 ezer forint között megragadnak az átlagdíjak, az idei év elején azonban ismét megnyomták a ceruzát a biztosítók. Az áremelkedés nem meglepő. A most januárban kötők többsége ugyanis ugyanazzal a tarifatáblázattal szembesült, amellyel a tavaly őszi kampányban váltók is. Akkor pedig az alkuszok azt közölték, hogy 10-15 százalékkal emelkedtek a díjak. A Netrisknél például 14 százalékos volt a díjnövekedés.

A mostani, 35,6 ezer forint fölötti átlagdíj mindenesetre rekordnak számít. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint eddig 2007-ben volt a legmagasabb a kötelező biztosítások díja, akkor 35 120 forintot fizettek ki egy átlagos szerződésre. A mélypont pedig 2013-ban jött el, amikor már 20 ezer forint alá süllyedt az átlagtarifa. A Netrisk adatai szerint a nagyobb autók biztosítása sokkal gyorsabban drágul, mint a kicsiké, és az A0-s bónuszosztályban nagyobb mértékű áremelkedés volt az elmúlt években, mint a legjobbnak számító B10-esben.

A tarifák emelkedésében több minden is szerepet játszhat. Egyrészt folyamatosan nő az autóhasználat, és a károk, illetve a balesetek száma. A kgfb-szegmensben 2013-ra olyan mélyre süllyedtek a díjak, hogy a kárhányad az MNB adatai szerint már 82,4 százalékos volt, ez pedig valószínűleg nem volt már elegendő arra, hogy az ágazat nyereségesen működhessen. A mutató azóta javult, de a válság előtti 60 százalék körüli szintet valószínűleg csak tavaly érte el.

A másik ok a verseny csökkenése. 2013. január 1-jétől a biztosítók az év folyamán bármikor hirdethetnek új tarifát, nem csak évente egyszer, jellemzően október végére időzítve. A január 1-jei váltók is egyre kevesebben vannak, emiatt visszafogottá vált az őszi kampány, és még jobban megnőtt az év közben meghirdetett díjak jelentősége. Tavaly márciustól ráadásul az új ügyfeleknek nyújtott kedvezményrendszert is eltörölte egy jogszabály-módosítás, emiatt a más biztosítótól átcsábított klienseknek nem kínálhatják olcsóbban a biztosítást a cégek, mint a régi ügyfeleiknek. A piaci szereplők száma is csökken: az Astra csődbe ment, a CIG és az MKB pedig kivonult – pontosabban kiárazta magát – ebből a termékszegmensből.

A tarifák egyébként az év hátralévő részében még sokszor és sokat változhatnak. Az Allianz január 22-től alkalmaz új díjakat, a Generali, a Genertel és a Wáberer február 1-jén, az Union február közepén, az Uniqa március 15-én, a K&H pedig március 21-én vezet be új díjtáblázatot.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek