Pénz- és tőkepiac

Beszállt az árháborúba az Amazon

 A virtuálisból a fizikai térbe átevező Amazon első próbálkozása, a Whole Foods megvásárlása reményteli vállalkozásnak látszik.

Nem sokat vacakolt az Amazon: amint megszerezte a Whole Foods (WF) amerikai élelmiszerláncot, ígéretéhez híven drasztikusan lefaragta a vállalat magas árait. A Foursquare Labs adatai szerint a bioélelmiszerek egyik vezető kiskereskedelmi cégénél mért forgalom már a váltás első napjaiban 25 százalékkal meghaladta az egy héttel korábbit. A WF-ért 13,7 milliárd dollárt kifizető e-kereskedelmi óriás az első napon átlagosan 43 százalékkal vitte lejjebb az árakat, a biokivi fontjáért például 3,49 helyett 1,99 dollárt kért, míg az avokádó árát 2,79-ról 1,99 dollárra vágta le. Nem is kellett jobb reklám, a WF boltjait megrohamozták a vásárlók, a chicagói üzletekben 35 százalékkal többen fordultak meg, mint korábban. A Bloomberg elemzője szerint ilyenkor normális jelenség, hogy az emberek kíváncsiak arra, mit hoz a tulajdonosváltás, kiváltképp, ha a virtuális térben, azaz az online piacokon taroló Amazonról van szó, amely a hagyományos eladási csatornákon eddig még nem kísérletezett.

Most viszont újfajta kereskedelmi szellemet vitt az üzletbe, amit honoráltak a vásárlók. Igaz, a siker igazi fokmérője az lesz, hogy hányan válnak közülük törzsvendégekké a WF áruházaiban. Vagy ha ott nem, akkor az Amazon internetes piacterén, ahol az átvétel előtt is kapható volt a WF több terméke, de a későbbiekben mindet meg lehet majd rendelni online is. Az átvétel utáni első hét félmillió dolláros megrendelést hozott az internetes felületen.

A WF többek szerint túl drágán történő megvétele után is sokan csak kispályás versenyzőként tekintenek az Amazonra, mivel az ügylet révén az élelmiszer-kiskereskedelem alig 2 százalékára tette rá a kezét Amerikában, ám az évi 800 milliárd dolláros piac nagy szereplői, mint a Wal-Mart, az Albertsons és a Kroger mégis kezdhetnek aggódni. Nagyon azért nem, mivel a radikális árcsökkentés is csak arra volt elegendő, hogy a WF felülről közelítsen a nagy riválisok által alkalmazott árszínvonalhoz. Mikey Vu, a Bain & Co. szakértője szerint még 15 százalékot kell engednie a WF-nek, hogy „pariban legyen” a nagyokkal, s a versenyben a rajtpisztoly csak ekkor dördül majd el. A tőzsdén mindenesetre bíznak az Amazonban, ezt jelzi, hogy árfolyama az utóbbi két hétben 4,4 százalékot erősödött – igaz, ebből nem mindegyik cent írható a WF-ügylet számlájára.

Amazon
Kapcsolódó cikkek