BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Rekordok a járműiparban

Elon Musk kedden már ellőtte puskaporát, amikor egy Tesla Roadstert felküldött az űrbe, így az elektromosautó-gyártó szerdai, az amerikai piaczárást követően közzétett gyorsjelentése besült petárdaként hatott a befektetőkre. Az alapító-vezérigazgató által szignált dokumentum piaci megközelítésben szokatlanul szürke számokat tartalmazott: az évzáró negyedévben a Tesla 3,29 milliárd dolláros bevételt ért el, ez kereken egymilliárddal jobb az egy évvel korábbinál, de csak hajszálnyival haladta meg az elemzői várakozásokat. Az adózott eredménynél a tavalyi 106 millió dolláros mínusz helyén most egy 513 milliós lyuk tátong. Egy részvényre lebontva ez a tavalyi 0,69 dollár után 3,04 dollár, ami negatív rekord. Igaz, a Thomson Reuters konszenzusa ennél 8 centtel rosszabb EPS-ről szólt. A cég készpénzállománya 3,4 milliárd dollár, vagyis egyes várakozásokkal ellentétben nem szorul forrásbevonásra. Később, a kínai üzem létesítéséhez és a kamiongyártó kapacitás kiépítéséhez viszont várhatóan nem lesz elegendő a személyautó-modellek felgyorsuló értékesítéséből befolyó összeg. Arra azonban futja majd, hogy az idén üzemi szinten végre nyereséget mutasson ki a társaság.

A piac a gyorsjelentésre 1,45 százalékos eséssel reagált a tegnapi nyitás előtti kereskedésben. A menedzsment megismételte a korábbi terveket, ezek szerint a bevételek szempontjából kulcsfontosságú 30 ezer dolláros családi villanyautó, a Model 3 sorozatgyártásánál az eredeti tervekhez képest csúszás mutatkozik, de jó úton haladnak ahhoz, hogy március végére elérjék a heti 2500-as, június végére pedig az ötezres szériaszámot. A vizsgált negyedévben csupán 1543 Model 3-at adtak át, ami a megrendelések 400 ezer feletti számához képest elenyésző mennyiség. A Tesla hatalmas szerencséje, hogy az ezerdolláros foglalókat letevő ügyfelek kitartóak, körükben elenyésző a lemorzsolódás. A 2019-re a tervek szerint sorozatgyártás-éretté váló Tesla Semi elektromos nyerges vontató 150–200 ezer dollár közötti típusaira pedig sorra érkeznek a flottamegrendelések, s velük a darabonként leszurkolt 50 ezer dolláros előleg is befolyik a kasszába. Az autógyártás mellett a társaság másik fő területe, az áramtermelést és az energiatárolást szolgáló eszközök készítése is lendületet vett, az ebből származó bevétel 131-ről 298 millió dollárra nőtt elsősorban az akkumulátorgyártó Gigafactory átadásának köszönhetően, de a napelemes palacserepek forgalmára sem lehetett komoly panasz.

A Teslához hasonlóan a kínai Geely tulajdonában lévő Volvo Cars is rekordszámokat közölt, a Teslához képest azzal a különbséggel, hogy a mérleg pozitív előjelű. Az autógyártó üzemi eredményét 28 százalékkal 14,1 milliárd svéd koronára, azaz 176 milliárd dollárra növelte a tavalyi évzáró negyedévben, miközben árbevételét 17 százalékkal 210,9 milliárd koronára, azaz 26,1 milliárd dollárra hizlalta. A Volvo eladásai immár negyedik éve folyamatosan nőnek: tavaly például 571,5 ezer gépkocsit adtak el,

7 százalékkal többet, mint egy évvel korábban. Főként Kínában fogynak jól a Volvók, ott is elsősorban a cég magas haszonkulccsal értékesíthető városi terepjáróit veszik. A vállalat az elektromos autók fejlesztése mellett arra fókuszál, hogy pár éven belül 800 ezresre növelje járműeladásait.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.