Milliárdokat tervez szétosztani részvényesei között a Nestlé és az Unilever, hogy enyhítse a gyenge növekedés miatti általános elégedetlenséget.
A világ legnagyobb élelmiszergyártói kétségbeesetten igyekeznek megtartani lojális részvényeseiket, ahogy az ellenséges felvásárlási kísérletek és a lassú árdinamika – ami a bevételnövekedés egyik legmeghatározóbb faktora – egyre nagyobb nyomást helyez rájuk. A brit-holland Unilever például tegnap, az első negyedéves részeredmények ismertetésekor jelentette be, hogy hatmilliárd euró (7,4 milliárd dollár) értékben vásárol vissza saját részvényeiből, míg a világelső svájci Nestlé 21 milliárd dollárt tervez fordítani erre a célra. A lépést a kényszerhelyzet szülte, hiszen a hagyományos kiskereskedőknek egyre nehezebb emelniük az árakat, miután a fogyasztók mind nagyobb része a nagy online kereskedőktől, például az Amazontól vagy a diszkontláncoktól vásárol. A Nestlé és az Unilever is igyekszik frissíteni a portfólióját, és igyekeznek egyre nagyobb szeletet kihasítani az egészséges termékek piacából is. A részvényeseknek szánt összegekkel a társaságok igyekeznek elhárítani a működésüket kritizálók nagyobb befolyásszerzését, és megnehezíteni az ellenséges felvásárlási kísérleteket. Az Unilevernek tavaly sikerült kisiklatnia a Kraft Heinz irányításszerzési terveit, a Nestlé viszont nem tudta elkerülni, hogy Dan Loeb amerikai aktivista befektetőalapja kisebbségi részesedést vásároljon a cégben 3,5 milliárd dollárért, ami után azonnal változásokat és több pénzt követelt a menedzsmenttől a részvényesek számára.
A részvénypiacon ugyanakkor nem díjazták a negyedéves jelentést, a részvény-visszavásárlási hírek ellenére az Unilever árfolyama 2,6 százalékkal esett Amszterdamban, a Nestlé papírjainak ára pedig alig 0,4 százalékkal emelkedett Zürichben. Ez nagyrészt azzal magyarázható, hogy az Unilevernek az első negyedévben alig 0,1 százalékkal sikerült növelnie átlagban az árait, szemben az előző három havi 0,7 százalékkal, miközben a Nestlénél ugyanezen idő alatt 0,2 százalékos árdinamikát mértek.
Bár a bevételek összességben emelkedtek – az Unilevernél 3,4, a Nestlénél 2,8 százalékkal –, ez kizárólag annak köszönhető, hogy több terméket értékesítettek a cégek. A befektetők amiatt aggódnak, hogy a költségek növekedése – a bérek, valamint az olaj árának emelkedése – erodálja a profitmarzsokat, amennyiben ezeket nem sikerül áthárítani a vásárlókra.
Az Egyesült Államokban és Európában negatív az ártendencia, ami elsősorban az online kereskedők agresszív árpolitikájának tudható be – mondta a Bloombergnek Graeme Pitkethly pénzügyi igazgató. A részvényesek elégedetlenségét táplálja, hogy az Unilever menedzsmentje Rotterdamban tervezi kiépíteni bázisát, azaz felhagyna a kétbázisú irányítással. Pitkethly szerint „akad ugyan egy-két, elsősorban brit részvényes, akit negatívan érinthet a lépés, ám a többség támogatja döntést”. A londoniak részéről 75, míg a holland részvényesektől 50 százalékos támogatottságra lesz szükség ahhoz, hogy a menedzsment megvalósíthassa terveit.
Nem sok optimizmust váltott ki a piacon az sem, hogy mindkét társaság kitartott a korábban kitűzött éves céljai mellett. Az Unilever 3-5 százalékos, míg a Nestlé 2-4 százalékos éves bevételnövekedést vár.
Bevásárolt a P&G
A Procter & Gamble tegnap bejelentette, hogy 3,4 milliárd euróért felvásárolja a német Merck egészségügyi termékeket gyártó üzletágát. A lépéssel olyan márkák kerülnek a portfólióba, mint a Seven Seas vitaminok, ráadásul a tranzakció kaput nyit a latin-amerikai és az ázsiai piacok felé is. Az alacsony árdinamika miatt szenvedő P&G az első negyedévben 2,51 milliárd dolláros eredményt ért el, ami részvényenként 95 centnek felel meg. Egy évvel korábban ezeken a sorokon még 2,52 milliárd, illetve 93 cent szerepelt. Az értékesítés bevételei 4,3 százalékkal, 16,28 milliárd dollárra emelkedtek, az idei éves cél 3-4 százalékos növekedés. | VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.