BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Már osztalékra is futja a Tescónál

A legoptimistább elemzői várakozást is felülmúló, több mint 28 százalékos éves eredménynövekedésről számolt be tegnap a brit, elsősorban szupermarketeiről ismert Tesco, köszönhetően a tavalyi év végén a hazai piacán megugró értékesítéseknek. Jó hír a befektetőknek, hogy a menedzsment úgy döntött, papíronként 3 penny osztalékkal hálálja meg a részvényeseknek, hogy a nehéz időkben is kitartottak a társaság mellett. A piac kitörő örömmel fogadta a hírt, a Tesco részvényei több mint 6 százalékkal drágultak délelőtt a londoni börzén.

Az előzetes csoportszintű üzemi eredmény 1,64 milliárd font lett a február végén zárult üzleti évben, szemben a társaság által prognosztizált legkevesebb 1,57 milliárddal, illetve az egy évvel korábban elért 1,28 milliárddal. A hígított egy részvényre jutó eredmény 12,08 penny lett, miközben egy évvel korábban ezen a soron még alig 0,81 penny szerepelt.

Érdemben nőtt a társaság készpénztermelő képessége, a cash flow csaknem 22 százalékkal javult, és a nettó adósságot is sikerült közel 6 milliárd fonttal 2,6 milliárd fontra csökkenteni az elmúlt három év alatt – büszkélkedett az elért eredményekkel Dave Lewis vezérigazgató. A Tescóhoz 2014-ben igazolt szakember érdemei vitathatatlanok, hiszen sikerült ismét növekedésre bírnia a pár éve még meredek lejtőn haladó Tescót, és ezzel visszaszerezte a részvényesi bizalmat is. Lewis kinevezésekor a Tesco eladásai meredeken zuhantak, elsősorban a megváltozott vásárlói szokások, valamint a két német diszkontlánc, az Aldi és a Lidl agresszív térnyerése miatt. Nem sokkal érkezése után egy könyvelési botrány is kirobbant, ami a társaság százéves múltjának egyik legmélyebb válságát idézte elő, a 2014–2015-ös üzleti évre 6,3 milliárd fontos veszteséget könyvelt el a cég. Lewisnak sikerült első körben stabilizálni a társaságot, majd boltbezárásokkal, költségcsökkentésekkel, új termékek és szolgáltatások bevezetésével, valamint a dél-koreai hálózat eladásával növekedési pályára állítani a céget. A csoportszintű értékesítés 49,9 milliárd fontról 51 milliárdra nőtt egy év alatt. A Tesco a közép-európai piacokon 119 millió fontos eredményt ért el, ami éves összevetésben 105 százalékos növekedés. Az előzetes adatok szerint Magyarországon a társaság 1,641 milliárd fontnak (577,2 milliárd forint) megfelelő bevételt ért el. A közép-európai EU-térségben ezt csak a lengyel Tesco-hálózat múlta fölül 2,2 milliárd fontnak megfelelő bevétellel.

A menedzsment jelezte, hogy előreláthatóan teljesülnek majd a korábban kitűzött középtávú eredménycélok, amelyek legfontosabb eleme, hogy a költségek további csökkentése árán az üzemi eredménymarzs 3,5-4 százalékra emelkedjen. A februárban zárult évben ez a mutató már 2,9 százalékon állt. A társaság piacai közül egyedül Ázsiában látszanak még a gyengélkedés jelei, Thaiföldön és Malajziában 14 százalékkal estek az eladások a negyedik negyedévben, miután a társaság felhagyott a nagybani értékesítéssel.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.