Hét hónapja nem látott ütemben, 3,8 százalékkal erősödött a Toyota részvényárfolyama a tokiói tőzsdén, miután a cég közzétette a várakozásokat felülmúló gyorsjelentését a márciussal zárult üzleti évéről. A világon 2015-ben még első számú, azóta viszont a Renault–Nissan–Mitsubishi-szövetség és a Volkswagen csoport mögött a harmadik helyre visszacsúszó japán autógyártó immár második éve értékesített
9 milliónál kevesebb gépkocsit, eladásai az üzleti évben 6,4 ezer darabbal 8,964 millióra zsugorodtak. A befektetők viszont elégedetten nyugtázták, hogy a Toyota gazdasági mutatói az exportteljesítmény és a tavaly még viszonylag gyenge jen következtében látványosan javultak. A legnagyobb piaci értékű autógyártó 29,4 ezermilliárd jenes éves bevételt ért el, 6,5 százalékkal jobbat, mint a tavaly. Üzemi eredménye 20,3 százalékos bővüléssel 2,4 ezermilliárd jenre nőtt, adózott nyeresége pedig 36,2 százalékot javulva, 2,5 ezermilliárd jen lett.
A Toyotát segítette a Trump-féle adócsomag is, amely 250 milliárd jennel járult hozzá az adózott eredményhez. Az erős profitadatok és a Tojoda Akio vezérigazgató által bejelentett 300 milliárd jenes részvény-visszavásárlási program lökést adott az árfolyamnak. A hatás nyilván nagyobb lett volna, ha a Toyota ezzel párhuzamosan nem adott volna ki profitfigyelmeztetést, átírva folyó üzleti évének a tervszámait. Eszerint a forgalom 13 százalékkal 29 ezermilliárd jenre mérséklődik, az üzemi eredményben 4,2 százalékos visszaesést várnak, míg az éves adózott nyereség a mostaninál 15 százalékkal lehet kevesebb.
Ennek a hátterében azonban külső hatások állnak, a Toyota helyzete ugyanis stabil, nem úgy a japán jené. Amíg tavaly a Toyotát segítette az átlagosan 112 jenes dollárárfolyam, addig az idén már a 109-es kurzussal „barátkoznak”. A fenyegető kínai–amerikai kereskedelmi háború közeledtére értékmegőrző jenbe menekült a tőke, ám az ezzel okozott árfolyam-erősödésnek senki sem örül a Toyotánál. A vámháború és az iráni geopolitikai feszültség várható kiéleződése nyomán a Toyotánál már 105 jenes dollárral tervezik az üzleti évet. Azért viszont a Toyota tehet a legtöbbet, hogy a darabszám szerinti legnagyobb piacán, Észak-Amerikában ismét növelje a tavaly 30 ezerrel 2,8 millióra visszaeső eladásait, de még inkább a felére, 132 milliárd jenre zuhant üzemi eredményét. Az utóbbiért a forgalmazási költségek megugrását okolják, de várositerepjáró- (SUV) kínálatának szűkössége is közrejátszott ebben, miközben a szigorodó amerikai szabályozásnak való megfelelés is hatalmas, marzskurtító kiadásokkal járt. A Toyota rárepül a nagy haszonkulccsal értékesíthető SUV-ok piacára: Ontarióban lévő két kanadai gyárát összesen 1,1 milliárd dollárért modernizálja, hogy a RAV4-esekből el tudja látni a régiót – írja a Reuters.
A Toyota friss kitekintésében az európai, az észak-amerikai és a japán eladások idei szűkülésével számol, amelyet az ázsiai, azon belül is kínai értékesítéssel próbál kompenzálni. Itt is erős konkurenciája van a Nissan és a Honda képében, e cégek a legnagyobb felvevőpiacuknak immár Kínát tekinthetik, míg a Toyota egyelőre feleannyi járművet ad el itt, mint az Egyesült Államokban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.