Pénz- és tőkepiac

Zsonglőrködik a Geely vezére

Kijátszhatta a német piaci szabályokat a kínai Geely konszern feje, Li Sufu a Daimler-részesedés megszerzése során, így milliós bírságra számíthat.

Fél év alatt szép csendben a Daimler legnagyobb, 9,69 százalékos tulajdonosává vált a kínai Geely autóipari konszern feje, Li Sufu, aki most milliós bírsággal szembesülhet, amennyiben a német piacfelügyelet (BaFin) vizsgálata számára kedvezőtlen eredménnyel jár. Li február 23-án jelentette be hivatalosan, hogy kilencmilliárd dollárért meghatározó részesedést szerzett a Mercedes gyártójában bankok, meg nem nevezett fedőszervezetek és határidős ügyletek révén.

A Volvót 2010-ben vásárolta meg Li Sufu, aki szeptemberben tőzsdére viheti a társaságot
Forrás: AFP

Tette ezt olyan konspiratív módon, amivel politikai és üzleti körök nemtetszését váltotta ki, egyben felvetve a hatályos német szabályozás kijátszhatóságának kérdését.

A luxusautók piacán a Mercedes-rivális Volvót 2010-ben megvásárló, s a tönk széléről prosperáló vállalattá átalakító Li Sufunak ugyanis kötelező lett volna jeleznie a 3 és az 5 százalékos tulajdonosi küszöbök elérését.

A BaFin álláspontja szerint a kötelező közzétételt nem 23-án, hanem egy nappal korábban kellett volna bejelenteni, amit Li Sufu végül később visszamenőleg korrigált. Pontosabban a Geely-elnök megbízásából eljáró Morgan Stanley, amely később a felvásárolt Daimler-részvényeket továbbadta neki. A BaFin magánszemélyek esetében a mulasztást kétmillió euróig terjedő bírsággal „honorálhatja”, cégeknél tízmilliós a felső határ, vagy az éves árbevétel 5 százaléka. Li Sufu egyébként többször is jelezte, hogy nem áll szándékában 10 százalék fölé menni, s Dieter Zetsche, a Daimler vezérigazgatója sem tart attól, hogy cége ellenséges felvásárlási célponttá válhat.

A Reuters már február elején megszellőztette, hogy a Geely pozíciót épít a Daimlerben, miután tavaly a stuttgartiak elhajtották az ajtajukon vételbetársulási ajánlattal bekopogó kínaiakat. Akkor a BaFin jelezte, hogy a vevőnek csak a 3 százalékos határ elérésekor kell felfednie kilétét, ilyenről pedig nincsen tudomásuk. A Geelynél azt hangoztatják, hogy mindenben a hatályos jogszabályok szerint jártak el. A Daimlernél az autóipari együttműködés kérdését forszírozó Geelyt pénzügyi befektetőként kezelik, s így távol tartják a technológiákkal kapcsolatos titkoktól.

A teljes cikk a Világgazdaság keddi számában olvasható

Li Shufu Volvo IPO Daimler Geely Daimler AG
Kapcsolódó cikkek