A Google 550 millió dollárért lejegyzi a számára kibocsátott 27,1 millió JD.com-törzsrészvényt, s ezzel csaknem
1 százalékos részesedést szerez a dinamikusan növekedő kínai e-kereskedelmi óriásban. Az amerikaiak stratégiai befektetésként kezelik a tulajdonszerzést, de az ügylet nem érinti a Google eddigi kínai üzleteit, pontosabban azok hiányát, hiszen keresőszolgáltatását például a törvényi előírást betartva eleve blokkolják a pekingi hatóságok. A kereskedelmi szektorban azonban a Google technológiája hasznára válhat a JD.com-nak a riválisokkal, elsősorban az Alibabával és az Amazonnal vívott versenyben. Európában a Google a múlt héten a francia Carrefourral kötött partneri megállapodást. A kínai partneri kapcsolat is gyümölcsözőnek ígérkezik, ennek keretében a JD.com által kínált termékek felkerülnek a Google virtuális áruházának polcaira. A Google segítségére lesz majd délkelet-ázsiai pozícióinak megerősítésében, illetve az amerikai és az európai piac meghódításában – írja a Reuters.
Szakmai partnereknek egyébként nincs híján a JD.com: kiskereskedelmi vonalon a Walmart, internetes szolgáltatások terén pedig a kínai Facebook-rivális, a Tencent segíti. E két cég részvényes is az 1998-ban Richard Liu üzletember által alapított vállalatban. A Walmart 12, a Tencent 20, Liu 16 százalékkal rendelkezik a cégben. Jianwen Liao, a JD.com stratégiai igazgatója közleményében a globális terjeszkedés fontosságát emelte ki, amelyben számíthatnak a Google tapasztalatára. Az amerikaiak számára egyre fontosabb az ázsiai piac, itt a Google még nem rendelkezik erős jelenléttel, legalábbis az indonéz Go-Jek nevű fuvarmegosztó szolgáltatóban való részesedésvásárlása nem igazán tekinthető annak. Elképzelhető, hogy a következő lépésben betársulnak az indiai Flipkart e-kereskedelmi vállalatba, amelyet májusban vásárolt meg 16 milliárd dollárért a Walmart. A két amerikai cég így egyesült erővel léphet fel a dinamikusan fejlődő ázsiai e-kereskedelmi piacon.
Az optikai termékeket kínáló kis e-boltból felvásárlások révén a második legnagyobb kínai e-hipermarketté vált a JD.com, amely azonban egyelőre csak a hátát nézi az Alibaba csoporthoz tartozó piacvezető Tmallnak. Ötven kínai városban 210 raktárat üzemeltet négymillió négyzetméteren, saját áruátvételi pontjainak száma megközelíti az 5400-at, aktív felhasználói tábora 320 milliós. A cég a múlt hónapban 306 millió dollárért ismeretlen nagyságú részesedést vásárolt a második legnagyobb kínai logisztikai vállalatban, az e-Shang Redwoodban (ESR), amely az anyaországon kívül Japánban, Indiában és Dél-Koreában is erős bázist épített ki több mint tízmillió négyzetméteres raktárkapacitással. Az üzlettel a JD.com biztosra ment, hiszen áprilisban már 114 millió dollárt költött az ESR-rivális China Logistics Property Holdings 10 százalékának megszerzésére, ezt a pakettet a hongkongi tőzsdén vásárolta meg, ott, ahová az ESR részvényeit egy éven belül bevezetik.
A JD.com maga is megméreti magát, letéti jegyeivel (ADR) a Nasdaqon kereskednek 2014 májusa óta. Azóta piaci értéke 62,5 milliárd dollárra gyarapodott, árfolyama az idén 5,24 százalékkal erősödött. Ehhez csapódik hozzá az a 7,3 százalék, amelyet a Google betársulásának hírére nyertek. A részvényt a Reuters elemzői vételre ajánlják, s hamarosan a 47,5 dolláros célárat is feljebb kell srófolni, az árfolyam ugyanis már a 47-es szintet támadja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.