BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hatmilliárd forintot hiteleztek a mobilszolgáltatók az ügyfeleknek

Soha ennyit még nem hiteleztek a mobilszolgáltatók: az első negyedévben több mint hatmilliárd forint értékű árut és szolgáltatást vásároltunk a mobiltelefonunkhoz tartozó hitelkeret terhére. Miután a fizetések háromnegyedének már semmi köze nincs a telefonhoz, sokak szerint ideje lenne megváltoztatni a szabályozást.

Történelmi csúcsra jutott a szolgáltatók által biztosított fizetési keret terhére mobiltelefonon vásárolt áruk és szolgáltatások összege: 2018 első három hónapjában először költöttek a telefontulajdonosok több mint 6 milliárd forintot.

A mobiltelefonnal lebonyolított, ám nem távközlési célú vásárlások 6,076 milliárd forintos értéke 15,5 százalékkal bővült, amire négy éve nem volt példa.

A mobilon elköltött összegek rekordja azonban csökkenő tranzakciószámmal párosul: a szolgáltatók Magyar Nemzeti Banknak megküldött jelentése szerint az első negyedévben 11,775 millió vásárlás történt mobilon, ami több mint 11 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban.

Fotó: MTI/Mohai Balázs

A vásárlások során az ügyfelek a szolgáltató által biztosított keret terhére költhetnek, egyenlíthetik ki a mobiltelefonnal összefüggő szolgáltatások (jellemzően csengőhangok, programok) ellenértékét vagy egyéb közvetített szolgáltatásokat (utóbbiak között a legelterjedtebb a mobilos parkolás és az autópálya-matrica).

Noha a vásárlások során a szolgáltató hitelkeretet bocsát az ügyfél rendelkezésére, akinek azt a következő számlával kell kifizetnie, ezek a tranzakciók nem számítanak pénzügyi szolgáltatásnak.

A mobilszolgáltatók ezen szolgáltatásait nem is a hitelintézeti, hanem a hírközlési törvény szabályozza, tehát a pénzügyi szolgáltatókra vonatkozó elvárásoknak sem kell megfelelniük. Igaz, a Magyar Nemzeti Bank nyilvántartja a mobilos fizetéseket.

A trendek alapján egyre inkább érdemes elgondolkodni azon, hogy megfelelő-e a mostani szabályozás. Az ügyfelek ugyanis mind gyakrabban a távközlési szolgáltatástól teljesen idegen megoldásokat fizetnek a mobilegyenleg terhére. Míg 2012 első negyedévében 10 millió alkalommal regisztráltak a szolgáltatók „mobiltelefonnal közvetlenül összefüggő vásárlást”, s azzal szemben csak 3 millió szolgáltatásvásárlás állt, addig idén az első negyedévben már kevesebb mint 3 millió, illetve több mint 8 millió volt e két mutató.

A teljes cikket a Világgazdaság pénteki számában olvashatja

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.