A többéves rekordot jelentő és az európai lízingpiaci bővülést bőven meghaladó kilenchavi eredményben szinte minden részpiac, köztük a személyautó-finanszírozás is szerepet kapott. Az építőipari boom jól látszik a lízingpiacon is, 48 százalékos volt a növekedés az építőgépeknél, ez pedig hozzájárul az elavult géppark korszerűsödéséhez.
A Magyar Lízingszövetség szerint vannak kihívások a piacon, részben az emelkedő kamatok miatt, de rövid és középtávon stabil növekedés várható.
Több mint 500 milliárd – az év első kilenc hónapjában ekkora értékben nyújtottak finanszírozást a Magyar Lízingszövetség tagvállalatai. Ez egyrészt 17 százalékos éves növekedést jelent, másrészt, többéves rekordnak felel meg, és megközelíti a két évvel ezelőtti teljes éves volument.
48 százalékos pluszra is van példa
Lényegében minden lízingpiaci szegmensben növekedés történt. Egyre jobban látszik az, hogy a járműfinanszírozás mellett a cégek sok eszköznél veszik igénybe a lízingfinanszírozást
– értékelte a legfrissebb adatokat Nyikos Katalin, a Magyar Lízingszövetség elnöke. Hozzátette: “A magyar gazdaságon belül kiemelkedő növekedést mutató építőipari bővülés a lízingpiacon is tetten érhető.”
Az építőipari gépek esetében ugyanis a finanszírozott összeg 18 milliárd forintra rúgott, ami kiugró, 48 százalékos növekedésnek felel meg. Utóbbi eredménnyel ez a szegmens érte legjelentősebb emelkedést a lízingpiacon belül és ez hozzájárul ahhoz, hogy az elavult építőipari géppark a korszerűbbé váljon.”
Szeretik a magánszemélyek
Szintén segíti a lízingpiaci növekedést a járműpiacon látható bővülés. Az év első kilenc hónapjában közel 105 ezer új személyautó kelt el, ami 26 százalékos emelkedést jelentett. Ehhez képest
a lízingpiacon 46 százalékkal, több mint 135 milliárd forintra nőtt az új személyautókhoz és kishaszongépjárművekhez nyújtott finanszírozott összeg.
“Látványos a magánszemélyeknél bekövetkezett növekedés, ők több mint 43 milliárd forintért vettek igénybe lízingfinanszírozást, ez közel 53 százalékos fejlődést jelent. A magánszemélyek újautó-vásárlásainál a lízing részesedése újból megközelíti a 40 százalékos szintet” – mondta Nyikos Katalin.
Az eredmény azért is figyelemre méltó, mert az új autók finanszírozásában úgy sikerült elérni a kiemelkedő számokat, hogy szeptemberben a piac megtorpant az úgynevezett WLTP fogyasztási szabvány bevezetése miatt.
A használt személy-, illetve kisteherautók megvásárlásához nyújtott finanszírozással együtt így
az új üzletek volumene az első kilenc hónapban meghaladta a 180 milliárd forintot, ami kiemelkedő, 38 százalékos növekedésnek felel meg.
Ezt kiegészíti még mintegy 58 milliárdos flottafinanszírozás is, ami szintén növekedett a korábbi évhez képest.
Két számjegyű plusz a teherautóknál is
A lízingpiaci szempontból szintén különösen fontos, teherautó-finanszírozásban is növekedés következett be: a finanszírozott összeg szeptember végén közel 138 milliárd forintra rúgott, ami 12 százalékos bővülésnek felel meg. Ugyancsak 12 százalékkal, közel 59 milliárd forintra emelkedett a kihelyezett összeg a mezőgazdasági gépeknél.
Marad az emelkedés kihívásokkal
Nyikos Katalin a jövőről szólva elmondta, a lízingpiaci szereplők tisztában vannak azzal, hogy a negyedévről negyedévre látható két számjegyű növekedés nem tartható a végtelenségig. Mindazonáltal a rugalmas és olcsó finanszírozást jelentő lízingre egyre nagyobb szüksége van a vállalkozásoknak, ez pedig támaszt ad a piacnak. A makrogazdasági környezet kedvező, elég csak az építőipari boomra vagy a beruházások bővülésére gondolni.
Ugyanakkor az alacsony kamatkörnyezet, ezzel összefüggésben a szűk marzsok mellett az adminisztrációs és szabályozási kötelezettségek a lízingcégek jövedelmezőségét hátrányosan érinti.
Ez egyértelműen kihívást jelent a számukra, igaz, ezt hatékonyság javításával és a digitális megoldásokkal orvosolni lehet. Nyikos Katalin az emelkedésnek induló kamatok kockázatként jelentkezhetnek majd a piacon, erre a rizikóra pedig a fix törlesztésű lízingkonstrukciók jelentik az egyik megoldást.
Az elnök arra is felhívta a figyelmet, hogy a kamatok emelkedése miatt a különböző – akár államilag támogatott – refinanszírozási konstrukciók fontosabbá válhatnak a lízingpiacon.
Egyelőre korai lenne megjósolni, hogy a Magyar Nemzeti Bank új, NHP Fix néven induló programja hogyan érinti majd jövőre a lízingpiacot, mindenesetre bízunk benne, hogy hozzájárul majd a növekedéshez
– tette hozzá.
A Magyar Lízingszövetség előrejelzése szerint rövid és középtávon egyaránt stabil növekedés várható a finanszírozott összeget tekintve, ezzel párhuzamosan pedig az univerzális finanszírozás, azaz a járművek mellett az eszközfinanszírozás térnyerése várható.