Pénz- és tőkepiac

Tovább fogyatkoztak tavaly a magyarországi bankfiókok

Valamivel több mint 2200 hitelintézeti fiók maradt 2018 végére Magyarországon, 7,6 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál. Többévnyi növekedés után a bankjegykiadó automaták száma is apadt valamelyest.

Tavaly ismét csökkent (ezúttal 7,6 százalékkal, 2420-ról 2235-re) a Magyarországon működő hitelintézeti fiókok száma – derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) statisztikai adataiból. Sovány vigasz, hogy a csökkenés üteme némileg mérséklődött 2017-hez képest, hiszen akkor az értékesítési egységek bő egytizede tűnt el tizenkét hónap alatt. Kissé viszont emelkedett a bankkártyát elfogadó egységek száma 2018-ban, ezekből 1673-at tartottak számon az év végén, minimálisan – egész pontosan néggyel – többet, mint egy évvel korábban. Ezzel együtt a magyarországi hálózat zsugorodása rendkívül látványos volt az elmúlt években: a 2013 decembere óta eltelt öt év alatt 876 értékesítési egység tűnt el a térképről, vagyis az összes fiók több mint 28 százaléka.

A bankjegykiadó automaták száma viszont az ötezer fölötti szinten látszik stabilizálódni az MNB összesítése szerint: ezekből az év végén 5067 működött Magyarországon, negyvennel kevesebb, mint 2017 decemberében. Itt nem túlságosan meglepő az egyébként minimális visszaesés, hiszen egyrészt a tavaly felszámolt bankfiókok igen jelentős részénél működhetett ATM is, másrészt a hálózat az elmúlt öt évben lassan, de szinte folyamatosan növekedett. (2013 végén 4830 ATM-et tartottak nyilván, az eddigi csúcson, 2017 végén pedig több mint 5100 működött belőlük országszerte.)

Figyelemre méltó ugyanakkor, hogy a fizikai értékesítési hálózat zsugorodása ellenére a kimutatott állományi létszám növekedni tudott a hitelintézeti szektorban. Az MNB adatai szerint 2018 utolsó negyedévében az átlagos, statisztikai létszám 39,7 ezret ért el a szolgáltatóknál, ami 1,7 százalékos – majdnem 700 fős – emelkedés az egy évvel korábbihoz képest.

A hitelintézeti fiókhálózat további zsugorodása persze nem túlságosan meglepő, hiszen egyre kisebb a pénzügyeiket kizárólag személyesen intéző ügyfelek aránya, és persze maguk a szolgáltatók is igyekeznek az elektronikus csatornák intenzív használata felé terelni lakossági és céges partnereiket. Ebből a szempontból beszédes adat, hogy 2018 végén már az összes számlavezető magyarországi ügyfél 83,4 százaléka rendelkezett internetbanki szerződéssel, miközben négy évvel korábban még 78,3 százalék volt az arány.

Több a lakosságiszámla-vezető

A múlt év végén 9,345 millió, betéttel rendelkező lakossági ügyfelet tartottak nyilván Magyarországon, 329 ezerrel – 3,65 százalékkal – többet, mint egy évvel korábban. A jegybank statisztikái szerint viszont még tavaly is csökkent a hitelszerződéssel rendelkező lakossági ügyfelek száma: 3,776 milliót ért el, szemben az egy évvel korábbi 3,844 millióval. | vg

 

Ezek is érdekelhetik