Az év elejétől mért teljesítmények alapján a Richter-részvényesek könyvelhetik el a legkisebb hozamot a blue chipek közül, noha biztatóan alakultak az első hetek. A magyar gyógyszergyártó részvényei csak pillanatokra drágultak 6 ezer forint fölé, egy gyors visszarendeződés óta 5500 forint környékén oldalaz a papír, az árfolyam így összességében 1,6 százalékkal magasabb a tavalyi záróértéknél. Ez a hozam ugyan nem lebecsülendő három és fél hónapra, csakhogy az év első száz napja alatt az OTP 13,5, a Mol 6,5, míg a Telekom részvényei csaknem 7 százalékkal emelkedtek.
Összehasonlítva a Richter-részvények 2019-es mozgását a riválisokéval, a magyar papír az alsó középmezőnyben található. Legközelebbi vetélytársa, a szlovén Krka részvényei hasonló teljesítményt
(1 százalékos emelkedést) értek el. A középmezőnyhöz sorolható még az idén stagnáló Mylan és az 5 százalékkal erősödő Stada. Nem fest jól 2019-ben az Aspen-részvények útja, amelyek több mint 27 százalékot estek. A Recordati és a Perrigo viszont szárnyal, az előbbi 19, az utóbbi 32,3 százalékkal.
Ugyanakkor a Richter-részvények árfolyamát idén kevésbé a szektortársak teljesítménye befolyásolja, sokkal nagyobb a jelentőségük a vállalat háza tájáról érkező híreknek. Az idei kereskedés nem is indulhatott volna jobban, hetek alatt csaknem 11 százalékkal ralizott az árfolyam, majd lecsorgás következett, amire az éves gyorsjelentés és benne a hideg zuhanyként érkező, újabb Esmya-értékvesztési elszámolás is ráerősített. A 24,3 milliárd forintos leírásra azért volt szükség, mert a Richter originális nőgyógyászati készítményének jelentősen csökkentek az értékesítési kilátásai azzal, hogy az amerikai Élelmiszer-és Gyógyszerügyi Hivatal (FDA) augusztusban egyelőre nem engedélyezte a készítmény forgalomba hozatalát, hanem további egyeztetésekre tett javaslatot. A mérlegben elszámolt értékvesztést a negyedik negyedéves eredménykimutatásban szerepeltette a Richter, ennek hatására 16,4 milliárd forint nettó vesztesége keletkezett az október–decemberi időszakban (az egyszeri tétel nélkül 7,9 milliárd forint lett volna az időszak adózott profitja).
A kellemetlen meglepetést tartogató gyorsjelentés utáni borús hangulatot alátámasztotta a menedzsment visszafogott eredményvárakozása is, különösen az üzemieredmény-marzsra vonatkozó előrejelzés okozhatott csalódást a befektetőknek. Az Esmya-leírások után a Vraylarban (cariprazine) lévő sikersztori és változatlanul nagy piaci potenciál maradt tulajdonképpen egyedüli fogódzóként. Így érthető, hogy a Világgazdaságnak nyilatkozó elemzők a májusi FDA-döntést jelölték meg az év egyik jelentős eseményeként. Az amerikai hatóság a következő hónapban dönt arról, hogy kiterjeszti-e a gyógyszer alkalmazhatóságát egy újabb indikációra, amivel jelentős, 5 milliárd dolláros piac nyílna meg a termék előtt. Ha pozitív döntés érkezik, akkor az Allergan tervei szerint már a második fél évben új lendületet kaphat a gyógyszer értékesítése az Egyesült Államokban. A megkérdezett elemzők óvatosak a várható fejleményekkel kapcsolatban. Tulajdonképpen 50 százalék az esély egy ilyen engedélyezésre, de a cariprazine esetében ennél jobbak a kilátások, tekintettel az ígéretes klinikai vizsgálati eredményekre. Két másik elemző véleménye pedig az, hogy 90 százalék az esély a sikerre, és összességében a befektetők zöme is pozitív döntésre számít az FDA-tól.
Jóval nagyobb a szórás az Esmya amerikai bevezetésével kapcsolatban. Van, aki szerint a valószínűség 80 százalék, más csak 15 százalékos esélyt adott. Emellett két szakértő nem számol a méhmióma kezelésére kifejlesztett készítmény amerikai térnyerésével, így több elemzőház nem is szerepelteti modelljében az Esmya gyógyszer hatását. Egy biztos: befektetői szemmel az idei tavasz hasonló lehet a tavalyihoz. Ugyanúgy a kivárás jellemezheti a részvény kereskedését, mint 2018-ban, csak akkor arra várt a piac, hogy az Európai Gyógyszerügynökség visszaengedi-e az Esmyát az európai piacra, most pedig az FDA határozatát figyelik árgus szemmel a Vraylar készítmény miatt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.