A Mol pénteken közzétett eredménye 19 százalékkal volt gyengébb az egy évvel korábbinál, és 4 százalékkal múlta alul a pesszimista elemzői konszenzust is. A tisztított EBITDA
9 százalékos csökkenése is nagyfokú 2018 azonos időszakához képest, és 5 százalékkal maradt el a várakozástól. Elsősorban a finomítás gyenge eredménye húzta le a számokat. A Mol első negyedéves hordónkénti átlagos 3,1 dolláros csoportszintű finomítói árrése 2,2 dollárral rosszabb az egy évvel korábbinál. Ez az üzletág EBITDA-ját 30 százalékkal 38,6 milliárd forintra rontotta. A kitermelés eredménye 15 százalékkal 83 milliárdra, a kiskereskedelemé 22 százalékkal 25 milliárd forintra nőtt. Hét év óta a legmagasabb termelést produkálta a vállalatcsoport, némileg ellensúlyozva a kedvezőtlen külső környezeti hatásokat.
Az elemzői vélemények szerint a jövőben a kőolaj árának és a Brent–Ural-árkülönbség alakulása határozhatja meg alapvetően a Mol teljesítményét. A drágább kőolaj növeli a finomítás költségeit is, mivel az üzembe bekerülő nyersanyag nagyjából 10 százaléka biztosítja az energiát magához az eljáráshoz.
„Az Ural típusú kőolaj a múltban többnyire 1-2 dollárral olcsóbb volt a Brentnél. Ez a különbség nemhogy eltűnt a közelmúltban, hanem most egy hordó Ural 40-50 dollárcenttel drágább a Brent típusú kőolajnál. A Mol két finomítójának, a százhalombattainak és a pozsonyinak a működését az orosz típusú kőolaj elérhetősége miatt az Uralra optimalizálták, a társaság által felhasznált kőolaj nagyjából 60 százaléka Ural típusú. A megnövekedett költségeket nem tudják teljes egészében áthárítani a fogyasztókra, ezért csökkennek a marzsok” – mondta Gaál Gellért, a Concorde elemzője.
A világpiacról az iráni szankciók, a venezuelai válság és az OPEC lépései miatt sok nehéz kőolaj tűnt el, ez okozta az Ural drágulását. „Ez a helyzet és a szennyezett orosz olaj arra kényszerítette a Molt, hogy az Uralhoz hasonló összetételű kőolajak beszerzésére tegyen kísérletet. Mivel azonban egy az egyben nem helyettesíthető más típussal, ezért megpróbálják kikeverni teljesen más kőolajtípusokból. A többek között a rendkívül nehéznek számító arab heavyt a kifejezetten könnyű WTI-vel összekeverve érhető el hasonló összetétel. Ezért a cég az Egyesült Államokból vásárolt WTI-t. Mindkettőt tengeri szállítással tudják elérni, és adott esetben akár olcsóbban is kikeverhető a „szintetikus Ural”, mint a piacon elérhető orosz kőolaj” – tette hozzá Gaál Gellért.
Az elemző szerint a Mol által az idénre várt hordónkénti 4-5 dolláros finomítói árrés teljesíthető, bár ennek a sávnak az alsó felét eddig csak márciusban érték el 4,2 dolláros értékkel, de a többi hónapban a marzs jócskán elmaradt a sáv aljától. Nagyon sok múlik a tengerjáró hajókra vonatkozó IMO 2020 szabályozás életbe lépése előtti készletezési hatáson, amely várhatóan az év második felében jelentkezhet, és szignifikánsan javít a marzsokon. Az előírás szerint jövő januártól a partoktól távolabb sem használhatnak magas kéntartalmú fűtőolajat a hajók, hanem gázolajjal válthatják majd ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.