Nagy Bertalan, a Concorde privátbanki üzletfejlesztési igazgatója
A jövő autóit már inkább funkcionális tárgyként gyártják majd, hiszen a jövő generációja már szolgáltatásként gondol a kocsikra a megosztás miatt. Ez jelentősen növeli majd a beszállítók szerepét. Az autó márkája egyre kevésbé fontos, hiszen például az önvezető funkciókat támogató rendszereket mindenkinek két-három nagy beszállító adja most is, amelyek közül kiemelkedik a Bosch és a Continental. Az új fejlesztések már nem márkaspecifikusak. Legutóbb a Daimler és a BMW be is jelentette, hogy közösen fejlesztik az alsó kategóriás modelljüket. Az autó szórakoztató-rendszereit beszállítóknak is fontos szerep jut majd, hiszen a sofőröknek a kormány és az ülés beállítása után az első dolguk vélhetően az lesz, hogy az okostelefonjuk képernyőjét megjelenítsék az autó kijelzőjén. Ezzel egyből személyre szabhatják és otthonossá tehetik a pár perce még más által használt autót. A beszállítók közt a műanyaggyártók szerepe is nő, hiszen az autók egyre több karosszériaeleme készül műanyagból, így például a BASF szerepe is nőhet.
Gyöngy-Kovács Nóra, az Equilor Befektetési Zrt. elemzője
A világszerte értékesített új autók mennyisége várakozásaink szerint az idén 1-2 százalékkal visszaeshet a 2018-as értékhez képest. Az általános gazdasági folyamatokat vizsgálva az valószínűsíthető, hogy a legellenállóbb az Egyesült Államok gazdasága lesz, így az autóértékesítések visszaesésével itt lehet a legkevésbé számolni. Ebből az következik, hogy azok az autógyártó cégek teljesíthetnek jobban, amelyek árbevételének legnagyobb része az Egyesült Államokból származik. A Ford és a General Motors papírjai emelhetők ki. Mindkét cég árbevételének több mint a 60 százaléka Észak-Amerikából származik, alacsony árazás mellett forognak a részvényeik, ráadásul vonzó osztalékhozamot ígérnek. A Ford mellett szól még, hogy egyre több hibrid és elektromos hajtású modellt kínál, így a szigorodó kibocsátási szabályokhoz és az ebbe az irányba mutató vásárlói igényekhez is remekül alkalmazkodik, közben pedig nem feledkezik meg arról sem, hogy a klasszikus szedánok helyett egyre több SUV-modellt gyártson.
Végh Bálint, a PricewaterhouseCoopers Magyarország Kft. menedzsere
A nagyvárosokban 2021-ben jelenhetnek meg az első L4-es önvezető autók. Ezek már alapvetően sofőr nélkül közlekednek, de bizonyos helyzetekben visszaadják az irányítást. 2022-ben már minden új autó képes lesz az online kommunikációra. Az új technológiák elterjedésének üteme nem a fejlesztőkön, hanem a szabályozókon múlik. Míg a nyugati országoknak inkább vesztenivalójuk van, addig a távol-keleti országok a technológiaváltás nyertesei lehetnek. Az elektromos autók terjedését segíti a belső égésű motorok használatának tilalma, az adókedvezmények és az elektromosflotta-kvóták. Az új elektromos autók száma 2030-ig nem haladja meg a belső égésű motorokét, az EU-ban az arányuk várhatóan 44 százalék körül alakul. Az autómegosztó szolgáltatások piaca 2025-ig a mai ötszörösére nőhet. A szegmens 2030-ra az autóipar árbevételének a 22 százalékát, profitjának a 30 százalékát adhatja. Így azon gyártók árfolyama emelkedhet, amelyek hamarabb kínálnak majd tömegesen elérhető autómegosztó szolgáltatásokat.
Czachesz Gábor, az OTP Alapkezelő befektetési igazgatója
A jövő nyertes autóipari vállalkozásai vélhetően csak részben állnak majd a mai hagyományos autógyártókból. Elképzelhető, hogy olyan autógyárak fuzionálnak majd, amelyek ma még versenytársak. Nincs kizárva, hogy a világon öt-hat ilyen nagy cégcsoport jön létre, amelyekhez informatikai cégek társulhatnak. Az önvezető autózáshoz szükséges programozói hátterük nincs meg a gyáraknak. Az IT-cégeknek pedig nincs tömeggyártási tapasztalatuk. Ha az önvezető autózást mint az egyik jövőbeni megatrendet is hozzávesszük ehhez, akkor az 5G miatt az egész már nemzetbiztonsági kérdéssé válhat. Ezért elképzelhető, hogy az önvezető platformnak lesz egy európai, egy amerikai és egy kínai változata. Bár nem biztos, hogy Európában elegendő az informatikai háttér, így az is lehet, hogy
a nyugati világ közös önvezető megoldást alakít majd ki. Az egyesülési folyamatokban különösen értékessé válnak majd az önvezetéssel megtett kilométereken szerzett adatok. E tekintetben a Tesla, a Google és a Lyft már jelentős adatmennyiséggel rendelkezik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.