BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csökkent a profitcél, zuhant az árfolyam

Jó számokat, de borúsabb kilátásokat közölt a Wizz Air a márciussal zárult negyedévéről. Váradi József vezérigazgató hangsúlyozta: a piaci versenyben továbbra is az alacsony áraikkal próbálnak utasokat toborozni.

A Wizz Air árfolyama 2,3 százalékos mínusszal reagált arra, hogy a légitársaság a korábban vártnál alacsonyabb, 320-350 millió eurós profitcélt fogalmazott meg az áprilissal indult 2020-as pénzügyi évére. A papír így 3134 pennyn zárta a pénteki londoni kereskedést, de napközben a lélektaninak számító háromezres szintnél is alacsonyabb volt 12 pennyvel, ez 6,9 százalékos zuhanás. Utoljára április közepén járt hasonló mélységben az árfolyam. A Wizz Air átlagos célárfolyama a pénteki zárószintnél 12 százalékkal magasabb a Reuters adatbázisában. A piac korábban sokkal optimistább volt, a Reuters konszenzusa 359 millió eurós nyereséget vetített előre a folyó pénzügyi évre. Ez azóta 352 millió euróra csökkent, de nem mindegyik elemzőház frissítette még a modelljét. A rá következő pénzügyi évre 425, 2022-re pedig 594 millió eurós profitot vár a piac. A fapados légitársaság 2019-es pénzügyi évének záró negyedéve kétmillió eurós veszteséget hozott, ami egyrészt pontosan megegyezik a várakozással, másrészt számottevő javulás az egy évvel korábbi időszak 28 millió eurós mínuszához képest. A 291,6 millió eurós egész éves adózott eredmény a korábban a cég által megadott 270–300 millió eurós sáv tetejéhez volt közelebb, és innentől vár csaknem 20 százalékos bővülést a cég. A szektorban fontos EBITDAR, azaz a kamat, adó, értékcsökkenés, amortizáció és bérleti díjak előtti eredmény 9 százalékkal 719 millió euróra, a bevétel pedig 17 százalékkal 2,32 milliárd euróra bővült 12 hónap alatt. „Továbbra is alacsony áron kínáljuk a repülőjegyeket, ettől 17 százalékos utasszámbővülést várunk. A már zajló pénzügyi évben az utasaink száma elérheti a negyvenmilliót” – közölte Váradi József, a cég vezérigazgatója.

„Az árfolyam-korrekciót alapvetően a felfokozott várakozásoknál alacsonyabbra hangolt célkitűzés okozta, de az is szerepet játszik benne, hogy az elmúlt időszakban a Wizz Air árfolyama a szektortársaiénál jobban emelkedett. Ezek a tényezők együttesen nagyobb mértékű profitrealizálást váltottak ki a befektetők körében, pedig a tavalyi számok még meg is haladták a várakozásokat” – mondta Török Lajos, az Equilor Befektetési Zrt. vezető elemzője. Szerinte az iparágat súlyos kockázatok jellemzik, főleg az európai gazdasági növekedés gyengülő kilátásai és a kerozinadó esetleges bevezetése miatt. A legtöbb helyen nem kell adót fizetni az üzemanyag után, ám ha az adó bevezetése akár csak javaslatszinten, hivatalosan is felmerül az európai fórumokon, akkor több 10 százalékkal zuhanhatnak a légitársaságok árfolyamai a vezető elemző szerint.

A flottabővülés is egyfajta kockázat, bár a Boeing 737 MAX család problémái miatt jobb helyzetben van az Airbus gépeket használó Wizz Air. „A Ryanair sok helyen szorongatja a Wizz Airt, amire Bécs a legjobb példa. Itt a Wizz Air elkezdte kiépíteni a bázisát, ám a Laudamotion felvásárlásával egy csapásra számottevő szereplővé vált a Ryanair, Bécsből most rendkívül olcsón repülhetnek az utasok. A Wizz Air előnye a kelet-közép-

európai régióban a beágyazottsága. Munkatársainak nagy része is innen kerül ki, ám a munkaerőköltség folyamatos emelkedése is kockázat a számára. A nyugati és a régiós pilóták között már nagyjából kezdenek kiegyenlítődni a bérviszonyok, így ők – hasonlóan a légiutas-kísérőkhöz – könnyen el tudnak helyezkedni más légitársaságoknál. A kelet-európai munkaerő foglalkoztatása a földi személyzetnél számottevő előny” – tette hozzá Török Lajos.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.