A Wizz Air árfolyama 2,3 százalékos mínusszal reagált arra, hogy a légitársaság a korábban vártnál alacsonyabb, 320-350 millió eurós profitcélt fogalmazott meg az áprilissal indult 2020-as pénzügyi évére. A papír így 3134 pennyn zárta a pénteki londoni kereskedést, de napközben a lélektaninak számító háromezres szintnél is alacsonyabb volt 12 pennyvel, ez 6,9 százalékos zuhanás. Utoljára április közepén járt hasonló mélységben az árfolyam. A Wizz Air átlagos célárfolyama a pénteki zárószintnél 12 százalékkal magasabb a Reuters adatbázisában. A piac korábban sokkal optimistább volt, a Reuters konszenzusa 359 millió eurós nyereséget vetített előre a folyó pénzügyi évre. Ez azóta 352 millió euróra csökkent, de nem mindegyik elemzőház frissítette még a modelljét. A rá következő pénzügyi évre 425, 2022-re pedig 594 millió eurós profitot vár a piac. A fapados légitársaság 2019-es pénzügyi évének záró negyedéve kétmillió eurós veszteséget hozott, ami egyrészt pontosan megegyezik a várakozással, másrészt számottevő javulás az egy évvel korábbi időszak 28 millió eurós mínuszához képest. A 291,6 millió eurós egész éves adózott eredmény a korábban a cég által megadott 270–300 millió eurós sáv tetejéhez volt közelebb, és innentől vár csaknem 20 százalékos bővülést a cég. A szektorban fontos EBITDAR, azaz a kamat, adó, értékcsökkenés, amortizáció és bérleti díjak előtti eredmény 9 százalékkal 719 millió euróra, a bevétel pedig 17 százalékkal 2,32 milliárd euróra bővült 12 hónap alatt. „Továbbra is alacsony áron kínáljuk a repülőjegyeket, ettől 17 százalékos utasszámbővülést várunk. A már zajló pénzügyi évben az utasaink száma elérheti a negyvenmilliót” – közölte Váradi József, a cég vezérigazgatója.
„Az árfolyam-korrekciót alapvetően a felfokozott várakozásoknál alacsonyabbra hangolt célkitűzés okozta, de az is szerepet játszik benne, hogy az elmúlt időszakban a Wizz Air árfolyama a szektortársaiénál jobban emelkedett. Ezek a tényezők együttesen nagyobb mértékű profitrealizálást váltottak ki a befektetők körében, pedig a tavalyi számok még meg is haladták a várakozásokat” – mondta Török Lajos, az Equilor Befektetési Zrt. vezető elemzője. Szerinte az iparágat súlyos kockázatok jellemzik, főleg az európai gazdasági növekedés gyengülő kilátásai és a kerozinadó esetleges bevezetése miatt. A legtöbb helyen nem kell adót fizetni az üzemanyag után, ám ha az adó bevezetése akár csak javaslatszinten, hivatalosan is felmerül az európai fórumokon, akkor több 10 százalékkal zuhanhatnak a légitársaságok árfolyamai a vezető elemző szerint.
A flottabővülés is egyfajta kockázat, bár a Boeing 737 MAX család problémái miatt jobb helyzetben van az Airbus gépeket használó Wizz Air. „A Ryanair sok helyen szorongatja a Wizz Airt, amire Bécs a legjobb példa. Itt a Wizz Air elkezdte kiépíteni a bázisát, ám a Laudamotion felvásárlásával egy csapásra számottevő szereplővé vált a Ryanair, Bécsből most rendkívül olcsón repülhetnek az utasok. A Wizz Air előnye a kelet-közép-
európai régióban a beágyazottsága. Munkatársainak nagy része is innen kerül ki, ám a munkaerőköltség folyamatos emelkedése is kockázat a számára. A nyugati és a régiós pilóták között már nagyjából kezdenek kiegyenlítődni a bérviszonyok, így ők – hasonlóan a légiutas-kísérőkhöz – könnyen el tudnak helyezkedni más légitársaságoknál. A kelet-európai munkaerő foglalkoztatása a földi személyzetnél számottevő előny” – tette hozzá Török Lajos.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.