Meglehetősen ritkán jár bankfiókba a magyar – derült ki a pénzintézetek a Világgazdaság számára adott tájékoztatásából. A CIB Bank lakossági ügyfelei például évente átlagosan 1,5 alkalommal keresik fel a bank valamelyik kirendeltségét, ám a prémiumügyfélkörben ez az arány magasabb – de ők is csak közel öthavonta (évente átlagosan 2,6 alkalommal) fordulnak meg a bankfiókban. Az OTP Bank ügyfelei évente átlagosan háromszor látogatják meg valamelyik bankfiókot. Ezek az adatok is rámutatnak, hogy a banki adategyeztetés elhúzódásáért aligha lehet csak a pénzintézeteket okolni – bankolási szokásaink alapvetően nem kívánják meg a személyes ügyintézést.
A válaszok alapján kiemelkedik a Takarék csoport, a fiókhálózatból kapott visszajelzések azt mutatják, hogy a kisebb településeken élő ügyfelek jellemzően havonta keresik fel a fiókjaikat, ahol többnyire egyszerű banki tranzakciókat hajtanak végre (pénzt vesznek fel, befizetnek, betétet kötnek le). Ugyanakkor a nagyobb városokban ezeket az alapvető banki szolgáltatásokat már a Takarékbank ügyfelei is az elektronikus felületeken bonyolítják le.
A K&H Banknál úgy látják, hogy miközben az ügyfelek egyre szívesebben veszik igénybe a digitális szolgáltatásokat, és az olyan tranzakciókért, amelyeket az e-bankon vagy a mobilbankon keresztül otthonról is, önállóan el tudnak végezni, nem feltétlenül mennek be bankfiókba. Nem a fiókhálózat szerepe csökken, csak az ott folyó munka jellege változik. A kirendeltségeken egyre nagyobb szerepük van a szakértőknek, amikor az ügyfelek összetettebb pénzügyi kérdésekben szeretnének tanácsot kapni, legyen szó befektetésekről, hitelekről.
A fiókbeli készpénzműveletek és átutalások száma az elmúlt négy évben az OTP adatai szerint megközelítőleg 20 százalékkal csökkent, míg a CIB Banknál öt évre visszamenőleg a tranzakcióalapú fiókműveletek száma 32 százalékkal esett vissza. A Budapest Banknál a pénztári műveletek száma évente átlagosan 10 százalékkal mérséklődik, és hasonlóan folyamatos csökkenésről számoltak be lapunknak az MKB Banknál is.
A K&H értékelése szerint a készpénzalapú tranzakciók csökkenésében nagy szerepe van az automatizálásnak. A pénzintézet fiókhálózatában már ötvenkét olyan pénztármentes bankfiók működik, ahol a készpénz ki- és befizetése az erre alkalmas ATM-berendezésekkel teljesen automatizált. Így a fiókbeli kollégáknak több lehetőségük van összetettebb pénzügyi kérdésekben segíteni az ügyfeleket.
A Raiffeisennél viszont arról számoltak be, hogy a pénztári szolgáltatásoknál nem lehet egyértelmű tranzakciószám-csökkenésről beszélni – a bank adatai szerint régiónként eltérő a helyzet. Ezzel szemben például az egyszerűbb napi banki műveletek száma (például fiókok közötti átutalás) egyértelműen csökkenő tendenciát mutat. A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a bankfiókokban zajló készpénzműveletek száma drasztikusan csökken: az idei első negyedévben már csak alig több, mint 1,5 millió készpénzfelvételt és 6 milliónál alig több befizetést regisztráltak, ami 10,5, illetve 7,2 százalékos visszaesés 2018-hoz képest. Ötéves átlagban a készpénzfelvételi tranzakciók 45,6, a készpénzbefizetések 18,2 százalékkal csökkentek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.