BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyre borúsabb az autóipari vállalatok jövőképe

Amerikában régóta arról beszélnek, hogy a hozamgörbe inverzzé válása újabb recesszió megbízható előjele lehet. Szerdán emellé az amerikai állampapírpiac további – kevésbé szívderítő – érdekességet is produkált. A harmincéves referenciahozam 2,01 százalékos szintre esett. Az amerikai hozamok azért is csökkentek, mert Németországban, Svájcban és Japánban negatív vagy zéróközeli hozamszintek vannak. Korábban sokan megmosolyogták azokat, akik nulla százalékon német kötvényeket vettek, 0,62 százaléknál viszont már ők mosolyoghatnak.

A második negyedéves mínuszos német gazdasági teljesítmény után sűrűsödnek a recesszióra utaló jelek. A legutóbbi adatok szerint a feldolgozóipar, azon belül a járműgyártás lehet a fekete bárány a német gazdaságban. A napokban lezárult német gyorsjelentési szezonban a DAX komponensei eredménysoron összességében megugrották az elemzői várakozásokat, az előző év azonos időszakához képest nagyjából 13 százalékos a visszaesés. Az autógyártók számai hűen tükrözik a romló folyamatot. A Daimler például az enyhén növekvő bevételek ellenére üzemi szinten 1,6 milliárd eurós veszteséget szenvedett el az egy évvel korábbi 2,6 milliárd eurós profit után. Jóllehet a Daimler szerint a második negyedéves üzemi veszteség 4,2 milliárd eurós egyszeri kiadásokra volt visszavezethető, leginkább a vállalat által megfogalmazott kilátások voltak azok, amelyeket a befektetők negatívan értékeltek. A vezetés legutóbbi várakozása szerint az idei üzemi eredmény erősen csökkenhet a 2018-as év üzemi eredményével összehasonlítva.

A szektor lassulásában a BMW sem volt kivétel. A vállalat operatív eredménye 2,2 milliárd euróra esett, mivel a 2021-től esedékes, szigorúbb szén-dioxid-kibocsátási szabályok miatt erőteljes befektetésekre kényszerült a társaság, igaz, ez meghaladta az átlagosan mindössze kétmilliárd euróról szóló működésiprofit-várakozásokat. A jókora tárgyieszköz-beruházás mellett az eredménycsökkenés másik fontos oka, hogy az autóipari divízió működésieredmény-hányada 6,5 százalékra esett a tavalyi 8,6 százalékról, és ezt nem tudta ellensúlyozni az értékesítési volumen 1,5 százalékos bővülése. A BMW megerősítette a 2019. évre szóló várakozásait, eszerint erős visszaesést vár az adózás előtti eredményben.

Egy másik, Európában jól ismert tényező, amely az utóbbi hónapokban valószínűleg erőteljesebben sújtotta az értékesítést, az átállás az új kibocsátási szabványra. 2020 júliusáig Kínában az összes könnyű járműnek meg kell felelnie az új károsanyag-kibocsátási szabványnak. Több tartomány azonban előreszaladt, és egy évvel korábban kötelezővé tette az új szabványt más környezetvédelmi kampányokkal összhangban. A várható változások miatt érthető módon a vevők is kivárnak az autóvásárlásokkal. A kisméretű autókra vonatkozó adókedvezményeket nyújtó, hároméves kormányzati program 2017 végétől kezdődő fokozatos megszüntetése valószínűleg továbbra is hatással lesz a kínai gépkocsi-kereskedelemre. Kína már a világ legnagyobb közösségifuvar-piaca. Lakosságának egyharmada alkalmaz alternatív mobilitási megoldásokat, míg az Egyesült Államokban ez a szám körülbelül 20 százalék, az EU-ban pedig csak 18 százalék. A tendencia várhatóan növekvő lesz az elkövetkező években, de azt szinte lehetetlen megmondani, hogy ez hogyan hat az autóvásárlásokra.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.