Pénz- és tőkepiac

Nem mind arany, ami fénylik

A PG harminc év nyereségét fizette ki azért, hogy övé legyen a Gillette és a hozzá tartozó egyéb termékek, illetve a márkanév.

A 2019. második negyedéves gyorsjelentési szezon történéseit olvasgatva akadt meg a szemem azon, hogy a Procter & Gamble (PG) jó negyedéves eredményeiben egyedi tételek is szerepet játszottak. Ezek között felbukkant egy számviteli leírás is. Ez a leírás pedig több mint 8 milliárd dollárt tett ki, és az érintett szegmens a Gillette volt.

Pedig ez a cég mindent megér, vallotta korábban Warren Buffett. A Berkshire Hathaway 1989-ben fektetett a Gillette cégbe 600 millió dollárt, ami akkor a részvények 11 százalékának felelt meg. Jól látta a helyzetet, ugyanis akkor majdnem minden amerikai háztartásban volt Gillette penge.

2005-ben, a nagy részvénypiaci rali kellős közepén jött az ajánlat, hogy a PG megvenné a Gillette-et. A társaság akkor 57 milliárd dollárért került a felvásárlóhoz, a bejelentés napján az aktuális felett 20 százalékkal. A tranzakció 19-es EV/EBITDA-arányon és majdnem 30-as P/E-n zárult.

Ez azt jelenti, hogy a PG harminc év nyereségét fizette ki azért, hogy övé legyen a Gillette és a hozzá tartozó egyéb termékek, illetve a márkanév.

A piac azonban megváltozott. Míg 2010-ben a Gillette a piac 70 százalékát birtokolta, 2019-ben már csak 54 százalékát. Jöttek a versenytársak, mint a Dollar Shave Club vagy a Harry’s. Emellett a férfiak szokása is átalakult, ma már egyre többen hagynak magukon szakállt – mondhatni trendi lett –, és a csökkenő piaci részesedés, továbbá a kedvezőtlen devizaárfolyam-változások átírták azt, hogy mennyit ér ez a szegmens.

Fotó: AFP

A PG-nek a piac átalakulása, valamint a felvásárláskori magas ár miatt nem volt választása: 2018-ban a borotválkozási szegmens 19,8 milliárd dolláros értéken volt nyilvántartva a könyvekben, ez a szükséges leírás után 12,8 milliárd dollárra olvadt. Továbbá a Gillette márkanév értéke 1,6 milliárd dollárral 14,1 milliárdra csökkent. A PG menedzsmentje a mostani gyorsjelentés után elmondta, hogy a leírástól eltekintve ez a szegmens jó cash flow termelő képességgel rendelkezik, és ennek folytatását várják a jövőben is.

Procter and Gamble
Kapcsolódó cikkek