Az év első kilenc hónapjában több mint 9 százalékkal, csaknem 550 milliárd forintra nőtt a finanszírozott összeg, ami elmarad a 2017-es 18 százalékos és a tavalyi 13 százalékos növekedéstől. Meglepte a visszafogottabb eredmény?
A rövid válasz, hogy a teljes piac teljesítményét tekintve ez nem meglepő. A Magyar Lízingszövetség az év elején közzétett prognózisában már jelezte, hogy az idén már csak lassúbb tempóban, körülbelül 10 százalékkal növekedhet a piac. A 9,3 százalékos első kilenc havi többlet lényegében megegyezik ezzel az előrejelzéssel. Meglepetések, rekordok, válság előtti szintű eredmények azonban születtek a különböző szegmensekben.
Hol volt a legnagyobb a meglepetés?
A lízingpiaci növekedésben továbbra is az autó- és kishaszongépjármű-finanszírozás játssza a főszerepet. Ezek beszerzését segítendő 198 milliárd forintot helyeztek ki a tagvállalataink, ami 10 százalékos bővülésnek felel meg. Ennél is jobb eredményt ért el a flottapiac, ahol 13 százalékkal, 66 milliárdra nőtt a finanszírozott összeg.
Ez már a válság előtti szintnek felel meg. Az agrárgép-finanszírozás – részben a jegybanki programnak, az NHP-nek köszönhetően – 24 százalékos növekedéssel 74 milliárdos összeget hozott össze, így újabb éves rekord születhet ezen a részpiacon. Az építőipar szárnyalásának köszönhetően az építőgépek finanszírozása is már a válság előtt szintet közelíti. Ez az év abban is kedvező változást hozott, hogy jelentősen nőtt a lízing mint finanszírozási konstrukció ismertsége. Mindez kedvező a jövőre nézve, mert a rugalmas, költséghatékony lízingkonstrukciók szinte bármilyen eszköz – akár autó, kishaszongépjármű, kisebb teherautó vagy kamion, gépek, termelőeszközök – esetében megoldást nyújtanak az érintett cégeknek és magánszemélyeknek.
A teljes interjút a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatja