Pénz- és tőkepiac

Ismertebb, de lassúbb is lett a lízing

Az idén a vártnak megfelelően a korábbi évekhez képest erősebb a kereslet a lízingkonstrukciók iránt, ez a jövőre nézve biztató – mondta a Világgazdaságnak Nyikos Katalin, a Magyar Lízingszövetség elnöke, aki szerint ugyanakkor több kockázattal kell számolniuk a piaci szereplőknek.

Az év első kilenc hónapjában több mint 9 százalékkal, csaknem 550 milliárd forintra nőtt a finanszírozott összeg, ami elmarad a 2017-es 18 százalékos és a tavalyi 13 százalékos növekedéstől. Meglepte a visszafogottabb eredmény?

A rövid válasz, hogy a teljes piac teljesítményét tekintve ez nem meglepő. A Magyar Lízingszövetség az év elején közzétett prognózisában már jelezte, hogy az idén már csak lassúbb tempóban, körülbelül 10 százalékkal növekedhet a piac. A 9,3 százalékos első kilenc havi többlet lényegében megegyezik ezzel az előrejelzéssel. Meglepetések, rekordok, válság előtti szintű eredmények azonban születtek a különböző szegmensekben.

Hol volt a legnagyobb a meglepetés?

A lízingpiaci növekedésben to­-

vábbra is az autó- és kisha­szon­gépjármű-finanszírozás játssza a főszerepet. Ezek beszerzését segítendő 198 milliárd forintot helyeztek ki a tagvállalataink, ami 10 százalékos bővülésnek felel meg. Ennél is jobb eredményt ért el a flottapiac, ahol 13 százalékkal, 66 milliárdra nőtt a finanszírozott összeg. Ez már a válság előtti szintnek felel meg. Az agrárgép-finanszírozás – részben a jegybanki programnak, az NHP-nek köszönhetően – 24 százalékos növekedéssel 74 milliárdos összeget hozott össze, így újabb éves rekord születhet ezen a részpiacon. Az építőipar szárnyalásának köszönhetően az építőgépek finanszírozása is már a válság előtt szintet közelíti. Ez az év abban is kedvező változást hozott, hogy jelentősen nőtt a lízing mint finanszírozási konstrukció ismertsége. Mindez kedvező a jövőre nézve, mert a rugalmas, költséghatékony lízingkonstrukciók szinte bármilyen eszköz – akár autó, kishaszongépjármű, kisebb teherautó vagy kamion, gépek, termelőeszközök – esetében megoldást nyújtanak az érintett cégeknek és magánszemélyeknek.

Az elemzők szerint a mostani helyzetben bőven akadnak előremutató kockázatok is. Mennyire tart ezektől a lízingpiac?

Az talán túlzás, hogy tartunk, de kétségtelenül több kihívással kell szembenézniük a tagvállalatainknak. A legfontosabb ezek közül, hogy a várhatóan lassuló miatt a vállalatok beruházási kedve alábbhagy. Ez a lízingpiacon is érezhető lesz, a rövidebb projektekhez operatív lízingre lesz igény. A lakossági keresletnél is lassulás következhet, ami a személyautó-finanszírozást foghatja vissza. De a lízingcégeknek a digitalizációval is lépést kell tartaniuk, ennek egyik eleme, hogy elektronikus adatkezelésre van szükség az ügyfelek és a szállítók között. Ráadásul a jogszabályi megfelelés miatt az informatikai kiadások is magasabbak lesznek.

Milyen hatással lehetnek mindennek a lízingpiac fejlődésére?

A különböző kockázatok, kihívások miatt az eddigi kiemelkedő növekedés után valamivel alacsonyabb tempójú bővülés várható a piacon. Ugyanakkor nagy lehetőség kínálkozik a jövőben a piaci szereplők számára, és ezt meg kell ragadni.

Mi lenne az?

Arra számítunk, hogy az uniós pályázatok kifutásának következtében megnő a lízingfinanszírozás szerepe. Ennek ellenére konzervatívan tervezünk, rövid távon, 2020-ra a korábbi évekhez képest visszafogott, körülbelül

5 százalékos növekedést várunk a lízingpiacon.

A flottapiacon

13

százalékkal nőtt a finanszírozott összeg

Nyikos Katalin Magyar Lízingszövetség interjú
Ezek is érdekelhetik