A pénzügyi szolgáltatások digitalizációja robbanás előtt áll, a technológiai fejlesztések révén gyorsabb, könnyebb, felhasználóbarát megoldásokkal találkozhatnak majd az ügyfelek. Ám a háttérben minden eddiginél komplexebb megoldásokat tesz majd szükségessé a digitalizáció – mondta Kovács Levente, a Magyar Bankszövetség főtitkára. A PSD2 szabályozást a főtitkár hibásnak minősítette, mert az adatbázisok megnyitását csak a bankszektor számára írta elő, ám egyéb adatbázisok – közüzemi, telekommunikációs és állami nyilvántartások – nem nyíltak meg. Jelasity Radovan, a bankszövetség alelnöke, az Erste Bank elnök-vezérigazgatója ezzel kapcsolatban arra emlékeztetett, hogy Csehországban a bankok hozzáférnek az ügyfelek közüzemi szolgáltatói számlafizetési rendszeréhez, így látják az elmaradásokat, Szlovákiában pedig a bankok az ügyfelek adóhatóságnál nyilvántartott jövedelmi adatait is lekérhetik. Magyarországon ehhez képest a babaváró támogatáshoz szükséges, a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelőnél digitálisan nyilvántartott adatokat az ügyfélnek nyomtatva kell kikérnie, majd elvinnie a bankokba, ahol újra digitálisan rögzítik.
Más a mérce
Az ügyféligények kiszolgálása nemcsak gyorsaságot, hanem biztonságot is kell hogy jelentsen – emlékeztetett Becsei András, a bankszövetség elnöke, az OTP Jelzálogbank vezérigazgatója. Szerinte az azonos szabályozás elve ma Magyarországon nem érvényesül: a jövő évi büdzsében szereplő 226 milliárd forintos tranzakciós illetéket csak a magyarországi bankoknak kell befizetniük ügyfeleik tranzakciói nyomán, ám a digitális nemzetközi vállalkozásoktól, a big tech cégektől senki nem akarja (és nem is tudja) beszedni a magyar ügyfelek által fizetett összegek utáni illetéket.
A bankszövetség 22 pontos digitalizációs csomagot terjesztett a kormányzati tárgyalópartnerek elé. Becsei András a számításukat idézve arról beszélt, hogy sajáttőke-oldalon 5-6 százalékos nyomást gyakorolnak a bankokra a szabályozói megfelelés okozta digitalizációs költségek. Jelasity Radovan hozzátette, hogy a fizetések gyorsaságában már most, az azonnali fizetés bevezetése előtt Ausztria előtt állunk, s a digitális banki szolgáltatások igénybevétele is jellemzőbb a magyar polgárok körében, mint Ausztriában.
Nyolc pont a készpénz ellen
A bankszövetség digitalizációs munkacsoportja nyolcpontos javaslatcsomagot állított össze a készpénzhasználat háttérbe szorítására. Csányi Péter, a munkacsoport elnöke arra hívta fel a figyelmet, hogy a kamatkörnyezet és a már említett extra banki költségek mellett a mentalitással is gond van: az internetes vásárlások 80 százalékban még mindig készpénzben, utánvétellel történnek, és az emberek 70 százaléka ma még akkor is készpénzzel fizet, ha a tárcájában ott a bankkártya, és használhatná is.
A munkacsoport az 1,5 milliós készpénzfizetési felső korlátot 500 ezer forintra szállítaná le a vállalatok egymás közötti ügyleteiben, s ellenőrzését hatékonyabbá tenné. Bizonyos központi nyilvántartáshoz kötött, nagy összegű adásvételeket – gépjármű, ingatlan – a lakossági oldalon is kötelezően digitálissá tenne a javaslat. Az online pénztárgépeket a jövőben kötelezően alkalmassá tennék elektronikus fizetés (bankkártya vagy azonnali fizetés) elfogadására, emellett javasolják, hogy bizonyos árbevétel felett a szolgáltatóknak kötelező legyen az elektronikus fizetési lehetőség biztosítása.
Drága az ingyenfelvétel
A tranzakciós illeték kivezetése ebben a munkaanyagban is előkerül. A javaslatcsomag a kétszeres ingyenes pénzfelvételt terhelő illeték eltörlését sürgeti annak érdekében, hogy a hazai pénzintézetek kedvező díjú bankszámla-szolgáltatásokat tudjanak nyújtani. Ennek kapcsán Becsei András emlékeztetett, hogy 2011-ben, az illeték bevezetése előtt a banki számlacsomagok rendkívül kedvezők voltak, így az extra terhek kért eltörlésével a bankok versenye szerinte most is hasonló, rendkívül kedvezményes csomagajánlatokhoz vezetne. A hazai bankok most a tranzakciós illeték költségéhez kénytelenek árazni: a havi kétszeres, maximum 150 ezer forintos „ingyenes” készpénzfelvétel tranzakciósilleték-terhe 900 forint. Enélkül az átlagos magyar számlacsomagdíjak Európában a legversenyképesebbek közé tartoznának – miközben a fenti teherrel az MNB vizsgálata szerint a legdrágábbak között vannak.
A bankszövetség számításai szerint a lakossági átutalásokat terhelő tranzakciós illeték kivezetése 10-12, az ingyenes készpénzfelvétel illetékmentesé tétele további 20 milliárd forintos kiesés lenne a költségvetésnek. A munkaanyag az ingyenes készpénzfelvétel összegének havi 50 ezer forintra való leszállítását irányozza elő. A készpénzhasználatot nagyban támogatja a lakosság körében a hungarikumnak számító sárga csekk, amelyet 54 százalékban még mindig készpénzben fizetnek be a polgárok. A törvény nem teszi lehetővé, hogy a sárga csekk más fizetési módokkal szembeni többletköltségeit a szolgáltatók kimutassák, ennek a tilalomnak eltörlését javasolja az anyag.
Bérek – csak elektronikusan
Merészebb ötletnek látszik a bérek kötelező elektronikus kifizetésének előírása – a felmérések szerint a dolgozók 21 százaléka még ma is készpénzben kapja a fizetését. Jó példával járhatna elöl az állam, amelynek szintén csökkennének a költségei, ha az általa biztosított juttatásokat, például a nyugdíjakat csak átutalással indíthatná, és a befizetéseknél is az elektronikus fizetést preferálná.
A kibocsátott bankjegyek 70 százaléka megtakarítási célú, nagy címletekben, 10 és 20 ezer forintos bankjegyekben van. E pénzeknek a rendszerbe való visszatérését a bankszövetség digitális munkacsoportja egyszeri, 10 százalékos adófizetés mellett, a megtakarítási számlákra történő befizetést támogató adóamnesztiával látja megoldhatónak.
Döntően alvó számlák azonosítatlanok
A bankszövetség becslése szerint nagyjából félmillió számlatulajdonos nem tett eleget az azonosítási kötelezettségének október végéig. Kovács Levente szerint kimaradtak a körből a passzív, elhagyott, alvó számlák tulajdonosai – a fennmaradó számlák 80 százaléka ezen számlák köréből kerülhet ki. A másik körbe az alkalmi bankszámlahasználók – néhány tízezer személy – tartoznak, akik évi egy-két alkalommal intéznek csak banki ügyeket. Így nagyjából húszezer olyan, elvben aktívan bankoló ügyfél lehet csak, akik nem reagáltak a megkeresésekre, ők azonban hamarosan szembesülnek a számláik befagyasztásával. A készpénzmentesítési javaslatcsomag összességében 700 milliárdos, a GDP 1,7 százalékát kitevő közvetlen és közvetett hatással számol.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.