Rendkívül kedvező ajánlata ellenére is fügét mutattak a délnyugat-európai terjeszkedésbe kezdő AliExpressnek az olyan nagy olasz és spanyol divatcégek, mint a Benetton, a Mango vagy éppen a Tendam (amely egyebek között a Cortefiel márka tulajdonosa) – értesült tegnap a Reuters. A Benetton és a Tendam marad az Amazonnál, a Mango pedig egyik helyen sem árulja portékáit. A brit hírügynökség azonban arról is beszámolt, hogy az Alibaba-leány európai megjelenése óta eltelt fél évben csak Spanyolországban több ezer vállalkozás regisztrált már az AliExpress platformján, ami nem rossz eredmény ahhoz képest, hogy a spanyol piacra régóta bevezetett Amazon felületén nyolcezer helyi vállalkozás kínálta áruját 2018-ban. Persze nem bízza a véletlenre a sikert a kínai e-kiskereskedelmi óriás, hiszen a kiszemelt európai piacokon a platformjára lépő cégektől nem kér havi átalánydíjat, az eladóknak csupán 5-8 százalékos jutalékot kell leadniuk az eladott áru bevételéből. Ezzel szemben az Amazon havi nettó 39 eurót számláz a felületén való értékesítés jogáért, a jutalék pedig 7 és 15 százalék között van árucsoporttól függően, sőt a díj – például az ékszerek esetében – még ennél is magasabb.
Az Alibaba egyébként évekig tartó felkészülés után kezdte meg
Európa meghódítását, követve a konszern még 2010-ben megalkotott stratégiáját. Ennek megfelelően Spanyolországgal, Olaszországgal, valamint az Ázsiát és Európát összekötő Oroszországgal és Törökországgal nyitotta a sort. Célja, hogy a külföldi terjeszkedés révén 2036-ra megduplázza a platformjairól vásárlók mai egymilliárd fős táborát. A két nyugat-európai tesztpiac azonban az Amazonnál is kiemelt területnek számít, így nehéz dolga lesz az Alibaba előretolt helyőrségeként Délnyugat-Európában frontot nyitó AliExpressnek, amelynek a platformján eddig jobbára kínai tömegárut kínáltak az USB-kábelektől a filléres bizsukig.
Spanyolország egyébként ideális terep az európai terjeszkedés megkezdéséhez, hiszen tekintélyes méretű piacán nagyon sok független helyi márka verseng például a divat vagy a szépségápolás területén. A kedvező ajánlatot elfogadó spanyol társaságok közül a kínai cég egyik legnagyobb fogása az El Corte Ingles áruházlánc volt, amely még júniusban jelentette be, hogy hét divatoldalt nyit a platformon. Az AliExpressnél szintén regisztráló Le Tout kozmetikai vállalat ugyanakkor közzétette, hogy az Amazon felületén keresztül egyelőre tizenkétszer nagyobb bevételre tesz szert, mint a kínaiakén. „Az AliExpresst sokan még mindig az olcsó kínai termékekkel azonosítják, és még jó időbe telik, mire felpörög a forgalom, de úgy látjuk, a társaság mindent megtesz a sikerért” – mondta Alvaro Dominguez, a Le Tout ügyvezetője.
A kínai platformon való regisztrálást visszautasító vállalatok egyik fő kifogásával kapcsolatban, amely szerint nem elég inspiráló az AliExpress által kínált virtuális környezet, Vang Ming-csiang, a cég vezérigazgatója a Reutersnek elmondta, hogy nem minden európai cég érti még az üzleti modelljüket. Ennek lényege, hogy ők csak a helyet biztosítják ügyfeleiknek, és minden vállalkozás saját magának tervezheti meg az online boltját, a márkák teljesen szabadon alakíthatják ki az oldalukat az általuk választott képekkel és videókkal.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.