Pénz- és tőkepiac

Partra szállt Európában az Alibaba

A hosszú ideig tartó készülődés után Európában megjelenő Alibaba rendkívül kedvező ajánlata dacára­ sem ért el eddig átütő sikert az öreg kontinensen, de a cég vezetői türelmesek.

Rendkívül kedvező ajánlata ellenére is fügét mutattak a délnyugat-európai terjeszkedésbe kezdő AliExpressnek az olyan nagy olasz és spanyol divatcégek, mint a Benetton, a Mango vagy éppen a Tendam (amely egyebek között a Cortefiel márka tulajdonosa) – értesült tegnap a Reuters. A Benetton és a Tendam marad az Amazonnál, a Mango pedig egyik helyen sem árulja portékáit. A brit hírügynökség azonban arról is beszámolt, hogy az Alibaba-leány európai megjelenése óta eltelt fél évben csak Spanyolországban több ezer vállalkozás regisztrált már az AliExpress platformján, ami nem rossz eredmény ahhoz képest, hogy a spanyol piacra régóta bevezetett Amazon felületén nyolcezer helyi vállalkozás kínálta áruját 2018-ban. Persze nem bízza a véletlenre a sikert a kínai e-kiskereskedelmi óriás, hiszen a kiszemelt európai piacokon a platformjára lépő cégektől nem kér havi átalánydíjat, az eladóknak csupán 5-8 százalékos jutalékot kell leadniuk az eladott áru bevételéből. Ezzel szemben az Amazon havi nettó 39 eurót számláz a felületén való értékesítés jogáért, a jutalék pedig 7 és 15 százalék között van árucsoporttól függően, sőt a díj – például az ékszerek esetében – még ennél is magasabb.

Az Alibaba egyébként évekig tartó felkészülés után kezdte meg

Európa meghódítását, követve a konszern még 2010-ben megalkotott stratégiáját. Ennek megfelelően Spanyolországgal, Olaszországgal, valamint az Ázsiát és Európát összekötő Oroszországgal és Törökországgal nyitotta a sort. Célja, hogy a külföldi terjeszkedés révén 2036-ra megduplázza a platformjairól vásárlók mai egymilliárd fős táborát. A két nyugat-európai tesztpiac azonban az Amazonnál is kiemelt területnek számít, így nehéz dolga lesz az Alibaba előretolt helyőrségeként Délnyugat-Európában frontot nyitó AliExpressnek, amelynek a platformján eddig jobbára kínai tömegárut kínáltak az USB-kábelektől a filléres bizsukig.

Spanyolország egyébként ideális terep az európai terjeszkedés megkezdéséhez, hiszen tekintélyes méretű piacán nagyon sok független helyi márka verseng például a divat vagy a szépségápolás területén. A kedvező ajánlatot elfogadó spanyol társaságok közül a kínai cég egyik legnagyobb fogása az El Corte Ingles áruházlánc volt, amely még júniusban jelentette be, hogy hét divatoldalt nyit a platformon. Az AliExpressnél szintén regisztráló Le Tout kozmetikai vállalat ugyanakkor közzétette, hogy az Amazon felületén keresztül egyelőre tizenkétszer nagyobb bevételre tesz szert, mint a kínaiakén. „Az AliExpresst sokan még mindig az olcsó kínai termékekkel azonosítják, és még jó időbe telik, mire felpörög a forgalom, de úgy látjuk, a társaság mindent megtesz a sikerért” – mondta Alvaro Dominguez, a Le Tout ügyvezetője.

A kínai platformon való regisztrálást visszautasító vállalatok egyik fő kifogásával kapcsolatban, amely szerint nem elég inspiráló az AliExpress által kínált virtuális környezet, Vang Ming-csiang, a cég vezérigazgatója a Reutersnek elmondta, hogy nem minden európai cég érti még az üzleti modelljüket. Ennek lényege, hogy ők csak a helyet biztosítják ügyfeleiknek, és minden vállalkozás saját magának tervezheti meg az online boltját, a márkák teljesen szabadon alakíthatják ki az oldalukat az általuk választott képekkel és videókkal.

Ezek is érdekelhetik