Gyökeres átalakuláson megy keresztül az autóipar. A változások egyrészt a 2008-as válságig visszanyúló gondokat kezelik – ez számos összeolvadással és felvásárlással járt a szektorban. Alapvető újítást hozott a Tesla által vezényelt elektromosautó-forradalom is, harmadrészt pedig az önvezető autók és autómegosztó szolgáltatások a mostani, még marginális szerepük után sokkal jelentősebbé válhatnak a közeljövőben. Az átalakulás, az új technológiák kifejlesztése ugyanakkor hatalmas költségekkel jár. Az autógyártók további együttműködésre kényszerülnek, hogy csökkentsék a kiadásaikat, aki viszont nem tart lépést az új technológiákkal, az behozhatatlan versenyhátrányba kerülhet. Ezen a bonyolult képen csavar még egy nagyot a koronavírus, amelynek hatása máris döbbenetes, hiszen a kínai autóértékesítés 80 százalékkal esett februárban.
A piac vezető szereplői más-más kihívásokkal szembesülnek. A Volkswagen (VW) csoport megőrizte vezető helyét 2019-ben, csaknem 11 millió eladott autóval, amelynek több mint harmadát – 4,2 millió gépkocsit – Kínában értékesítette. A VW a hibrid (HEV) és a tisztán elektromos (BEV) technológia mellett tette le a voksát, és az E.ON-nal fejleszti gyorstöltőhálózatát. Az Audi a Daimler–BMW-összefogáshoz csatlakozott, amelynek önvezető technológiák fejlesztése a célja. A Porsche már el is kezdte leszállítani az első tisztán elektromos sportautóját, a Tycant. Emlékezetes, a Porsche–VW felvásárlási csatája után és a válság hatására a VW (elsőbbségi) részvényeinek árfolyama 2008 novemberében mélypontra, 30 euró alá került, 2015 márciusára viszont már 260 euró fölötti csúcsra ért. Tavaly októberben pedig (több mint 20 százalékot emelkedve a 150 eurós lokális mélypontról) a 180
eurós régióba jutott. Ezt január közepéig tudta őrizni, akkor azonban a piac elkezdte beárazni a koronavírus hatásait. Az októberi emelkedést január közepétől két lépcsőben adta vissza a részvény, hogy ismét a 150 eurós sávban találja meg a helyét. A 76 milliárd eurós tőzsdei kapitalizációval a VW a harmadik legértékesebb autógyártó.
A fejlesztések terén mindig élen járó Toyota csaknem 10 millió személyautót adott el tavaly. A tisztán elektromos autói mellett nagyon sikeres hibrid modelljéből, a Priusból pedig már több mint 4 milliót értékesített. Hidrogéncellás modelljére, a Miraira még a rivális BMW is a jövőbeni autózás egyik legéletképesebb kísérleteként tekint. A dollár-jen kereszttel erős korrelációt mutató részvényárfolyam a 2006-os 8200 jenes (akkori áron 66 dolláros) csúcsról a harmadára esett és 2600 jen alá csúszott 2008 decemberére. A mélypont a 2011-es földrengés után érkezett, a cunami majdnem 40 százalékot sodort el a Toyota árfolyamából. Azt a természeti katasztrófát sokan hasonlítják a mostani vírus okozta károkhoz, akkor is hónapokra leállt a termelés, és fél évbe került a gyártás helyreállítása. Az új csúcsot 2015 márciusában érte el a Toyota árfolyama 8783 jennel. Idén a januári 7700-8000 jenes árról februárban 10 százalékkal süllyedt a jegyzés, de piaci kapitalizációját tekintve még így is majdnem 200 milliárd dollárt ér a cégcsoport, tehát piacvezető ebben a tekintetben.
A Renault–Nissan–Mitsubishi stratégiai szövetség szintén több mint 10 millió autót adott el 2019-ben. Az 1999-es Renault–Nissan együttműködéshez 2017-ben csatlakozott a Mitsubishi, amelyben a Nissan többségi tulajdont szerzett. A stratégia fókuszában a hibrid- és a tisztán elektromos autók szerepelnek, összesen több mint 700 ezer tisztán elektromos autót adtak el közösen, amivel piacvezetők. Piaci kapitalizáció alapján a három gyártó 20 milliárd eurós értéke jóval kisebb a többi nagy szereplőénél. Fontos megjegyezni, hogy mindhárom cég árfolyama 60 százalékot esett 2018 novembere óta, amikor kirobbant a sikkasztási botrány a Nissan vezérigazgatója, Carlos Ghosn körül. 2018 áprilisában a Renault-papírok árfolyama még 100 eurónál tetőzött, azóta 75 százalék elolvadt, pillanatnyilag 25 eurós áron kereskedik a részvényt. A koronavírus tehát nekik különösen rosszkor jött. A Nissan és a Mitsubishi részvényei csaknem 20, a Renault-papírok viszont már több mint 40 százalékot veszítettek január óta az értékükből.
A General Motors (GM) 2019-ben 7,7 millió autót adott el, az értékesítés azonban a 2016-os tízmilliós szintről folyamatosan csökken. Kínában megállíthatatlan a térvesztés a német és japán gyártókkal szemben, a cég autóeladása – amely két éve még 4 milliós volt – tavaly 3 millióra esett vissza. A GM elektromos és hibridautókat is gyárt, és közel 9 százaléka van az Uber legnagyobb vetélytársában, a szintén tőzsdén jegyzett és szintén az önvezető autók fejlesztésé-
ben érdekelt Lyftben. A 2008-as válság csődbe vitte a GM-et, részvényei 6 dollár alá zuhantak, és egy 50 milliárd dolláros állami segély keretében kivezették a tőzsdéről. Az ismételt tőzsdei bevezetésre 2010 novemberében került sor, 33 dolláros árfolyamon. A GM-papírok kurzusa rövid időre 40 dollár közelébe jutott, ám innen 30 dollár alá esett, és 2013 első negyedévéig a 20–30 dolláros sávban mozgott. Az állam 2013 decemberében adta el az utolsó részvénycsomagját, összesen 10 milliárd dollár veszteséget elkönyvelve a mentőakción. Azóta a GM árfolyama a 30–45 dolláros sávban mozog, piaci kapitalizációja 45 milliárd dollár. Az idei évet 37 dolláron nyitotta a tőzsdén, azóta majd 20 százalékot esett, és ismét 30 dollár közelébe került.
A Tesla autóeladásokban egyelőre messze elmarad a többiektől – 370 ezer autót adott el 2019-ben –, de 120 milliárd dolláros piaci kapitalizációját tekintve már a második helyen áll. Ezt legendás alapítójának, Elon Musknak, valamint nagy hatótávolságú, tisztán elektromos (BEV) autóinak köszönheti. A vállalat a versenytársaknál ügyesebben hangsúlyozza az eredményeket, erősségeket és az egyediséget. A részvény árfolyama eddig is volatilis volt, az elmúlt két évben jobbára a 200–400 dolláros sávban mozgott. Tavaly decemberben, amikor kigördült az első Model 3-as az új sanghaji Gigafactoryból, a részvényárfolyam exponenciális emelkedésnek indult, és a 400 dolláros szinttől egészen 986 dollárig repült. A koronavírus miatt a 611 dolláros szintig korrigált vissza, most a 750 dolláros szinten látszik megállapodni. A kínai megrendelések száma decemberről januárra 46 százalékot esett, ám ez mindössze 3300 darabot jelent.
A fő kérdés az autóipar szempontjából a koronavírus eszkalálódása. A következmények első szintje a tőzsdei pánik. A főbb indexek két hete zuhannak, a befektetők a biztonságosabb instrumentumokba menekülnek, a kormányok pénzügyi stimulussal reagálnak. A Fed már kedden 50 bázispontot vágott a kamatokon, amit valószínűleg több jegybank is követ majd, ám a jelenlegi alacsony, negatív kamatkörnyezetben ez elég nehéz feladat. Kínában állami támogatás van érvényben az autóvásárlásra. Az eszkalálódás második szintje az ellátási láncok megbomlása. Januárban kezdődtek Kínában a gyárleállások. Ezeket részben feloldották ugyan, de csak 60 százalékos a kapacitáskihasználtság. A kínai termelés lassulása minden autógyártót érint: a Nissan például február közepén kérte a kínai kormányt, hogy újranyithassa gyárait, máskülönben amerikai, angol, orosz és indiai gyárai is kifogynak az alkatrészekből, és le kell állniuk. A harmadik szint a likviditási hiány: a romló pénzügyi kilátások nagy nyomást helyeznek a hitelezőkre, mivel a megtérülés kockázatos, ezért szigorúbb feltételekkel és kevesebb forrást tudnak nyújtani a vállalkozásoknak. Megfigyelők szerint egy három hónapos leállást sok kis- és középvállalat már aligha él túl. Mivel a gyárleállások két hónapja kezdődtek, az idő gyorsan fogy. A törvényhozók mindenesetre mindent megtesznek, hogy segítsék a likviditáshoz jutást és enyhítsék a válság hatásait, de minél később normalizálódik a helyzet, ez annál nehezebb feladat. Mit fog eredményezni ez a helyzet a fenti szereplőknek, kinek vannak nagyobb tartalékai? Jöhetnek további összeolvadások, felvásárlások? A Renault–Nissan-szövetség már a vírus megjelenése előtt is nagyon nehéz helyzetben volt. A németek pedig nemrég jelentették be, hogy az olaj helyett a hidrogénre helyeznék energiaszükségletük alapjait, így nagy kérdés, kifejleszti-e a VW a saját hidrogéncellás autóját, vagy bevásárolja magát egy futó projektbe. A Toyota a földrajzi közelsége miatt is érintett a vírusválságban. Emellett az is érdekes, vajon kitart-e a Tesla-részvényesek hite a vállalatban. Lehet, hogy lesz olyan szereplője az autószektornak, amely állami segítségre szorul, úgy, mint a GM 2008-ban.
A választ az idő hozza meg. Minden más számszerűsített gazdasági hatás egyelőre nem több, mint egyszerű spekuláció.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.