Egyelőre nem lehet a banki szolgáltatások beállt helyzetéről beszélni, mert sok egyedi hatás éri az üzletmenetet – válaszolt Harmati László, az Erste Bank vezérigazgató-helyettese a Világgazdaságnak. A szakember és Simák Pál, a CIB Bank elnök-vezérigazgatója is arról számolt be, hogy míg a vészhelyzet kihirdetése után az átlagosnál nagyobb volt a készpénzforgalom, mára normalizálódott a helyzet. A CIB vezetője szerint fontos lépés volt, hogy a szektor a víruskrízis első pillanatában egységes iránymutatást készített a rendkívüli helyzet kezelésére. Sok feladatot kaptak kormányzati oldalról és a jegybanktól, ezen elvárásoknak is igyekeznek megfelelni – mondta Simák Pál.
Zolnai György, a Raiffeisen Bank vezérigazgatója szerint folyamatos az igény az általános banki szolgáltatásokra, új számlákat is nyitnak. Vida József, a Takarékbank elnök-vezérigazgatója arról beszélt, hogy a lakossági megtakarítások nem változtak jelentősen, de a járványügyi intézkedések miatt kissé esett a fiókok forgalma.
A fióki személyes ügyintézést ugyanakkor nagy arányban kiváltotta a telefonos és az internetes ügyintézés. A Takarékbank call centerében például az elmúlt napokban megduplázódott a hívások száma, ezért még külső ügyfélszolgálati szolgáltatótól is igénybe vesznek kollégákat. A Raiffeisen call centerében 80 százalékkal lett több ügyfélhívás, de közben a fiókok forgalma körülbelül 40 százalékkal elmarad a korábbi havitól. A CIB-hez háromszor annyi hívás fut be, mint januárban és februárban átlagosan, ezért a rövidített nyitvatartás miatt felszabaduló fiókbeli kapacitások egy részét is a call centerbe terelték. A CIB fióki forgalma feleakkora, mint az év első két hónapjában volt, és bár az Ersténél csak 30 százalékos a csökkenés, ott a március eleje nagyon erős volt. A kijárási korlátozások első napjaiban nem esett tovább az ügyfelek száma e két banknál, vélhetőleg a hiteltörlesztési moratóriummal összefüggő érdeklődés miatt. A call centernek az Ersténél is kétszer-háromszor nagyobb a terhelése, mint a normál időkben. Itt is növelték a belső kapacitásokat.
A moratórium az informálódás mellett a lehetőségről való lemondás kapcsán is növelte a banki leterheltséget. Simák Pál közlése szerint a kkv- és nagyvállalati kitettségük 60 százalékára nem kértek az ügyfelek moratóriumot, míg a lakosság eddig a 20 százalékára. Vida József szerint amióta az ügyfelek nyilatkozathatnak hitelük továbbtörlesztéséről, a Takarékbank call centerében megduplázódott a hívásszám, és az e-mailen érkező levelek 80-90 százaléka is a moratóriumhoz kapcsolódik. Az Ersténél a moratórium miatti félérdeklődés a call center forgalmának nagyjából a 30 százalékát fedi le.
Zolnai György szerint a Raiffeisennél folyamatosan érdeklődnek a jelzálog- és a babaváró hitelek iránt, a vállalatok esetében nem látszanak még likviditási gondok, bár az új beruházási igények esésének jelei egyes iparágakban már érzékelhetők. Az Ersténél a jelzáloghitelek és a babaváró hitelek forgalma az első negyedéves csúcsidőhöz képest 30-40 százalékkal esett. Harmati László az előzetes érdeklődés alapján úgy látja, hogy a kijárási korlátozások miatt az új lakáshitel-befogadások visszaesése érthetően lényegesen nagyobb lesz. Fel kell készülni arra, hogy ha járvány kapcsán elrendelt korlátozások és a normál időszakok a következő 6–9 hónapban rövid ciklusokban követik egymást, akkor a csatornaterhelések és a hitelkeresletek is ezek szerint koncentrálódnak. A Takarékbanknál március 27-ig nem esett a hitelbefogadás volumene, ám a múlt héten Vida József közlése szerint a befogadott hitelügyletek termékenként volumenben és darabszámban is csak a felét tették ki a korábbinak. A szakember arra számít, hogy egy-két hónapon belül nő az igény a fogyasztási hitelekre, bár kisebb összegben, mint korábban. A jelzálog-hitelezés középtávon erősödhet újra, feltéve, ha felélénkül az ingatlanpiac. A CIB-nek van olyan vállalati ügyfele, amely a krízishelyzet miatt szinte azonnal nehéz helyzetbe került, és hitelt igényelt, van, amely intenzívebben használja ki a hitelkeretét, továbbá, amely a helyzet hozta extra lehetőség kihasználása miatt igényelt új hitelt. Tehát inkább élénkül a kereslet, és Simák Pál várakozása szerint tovább is erősödhet, miután tegnap Orbán Viktor miniszterelnök vállalati hitelezést támogató bejelentést is tett. Lakossági oldalon a jelzáloghitelek és a babaváró iránti kereslet szinte teljesen megegyezik a januári–februári átlaggal. A CIB szerdától kínálja az új feltételeknek megfelelő személyi kölcsönét. Ilyen az Ersténél és a Takaréknál is van.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.