Pénz- és tőkepiac

Gyorsan javulnak a villanyautók esélyei

Szupererős és tartós akkumulátor sorozatgyártását kezdi meg a kínai CATL, amelynek tőzsdei értéke az utóbbi két évben megháromszorozódott. Az áttörést jelentő új akku előállítása csak tíz százalékkal kerül többe a jelenlegiekénél.

Mérföldkőhöz érkezett a kínai Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL), amely az innovációjával újabb lökést adhat az elektromos autók elterjedésének. A többi között a Tesla, a BMW, a Mercedes és a Volkswagen akkumulátorbeszállítójaként ismert cégnek sikerült egymillió mérföldnél is nagyobb távolság megtételére képes energiaforrást kifejlesztenie. Persze nem egy töltéssel, az még odébb van. Az új akku élettartama 16 év, ezalatt maximálisan kétmillió kilométert tehet meg nagyobb műszaki beavatkozás nélkül. A BloombergNEF adatai szerint ma egy átlagos akku nyolc évre és 241 ezer kilométerre van kalibrálva, utána jön a felújítás vagy a bontó. Ceng Jü-csun, a CATL alapító elnöke szerint kétmillió kilométer után az akku hulladék keletkezése nélkül teljesen felújítható, így a kocsi akár élete végéig szolgálhatja a tulajdonosát. A telepek cseréje egyébként pokolian drága, pillanatok alatt elvész az az előny, amelyet a villanyautósok az üzemanyagok árkülönbségén meg tudtak spórolni. A tartósság így alapvető fontosságú: a Tesla már tavaly beígérte az 1,6 millió kilométert teljesíteni tudó akku sorozatgyártását, a General Motors pedig közel jár ehhez a mérföldkőhöz.

A bejelentés jókor jött, bár a sencseni tőzsdén 2018 júniusa óta jegyzett CATL részvényárfolyamát csak szerény mértékben, nem egészen 2 százalékkal emelte, de a kurzus így is megállíthatatlanul menetel felfelé, a cég értéke két év alatt a háromszorosára, 47,9 milliárd dollárra nőtt. A koronavírus-járvány és az olajárak összeomlása nem kedvezett a villanyautók értékesítésének, az olcsó benzinnel futó hagyományos járművek iránt megnőtt a kereslet, a minden állami támogatás dacára még mindig sokkal drágább elektromosoknak már csak marketingszempontból is szükségük van hátszélre, és a mostanihoz hasonló, bátorító innovációkra. Az új akkumulátor előállítása egyébként csak 10 százalékkal kerül többe a mostaniaknál, ám mire a fogyasztóhoz ér, ez a különbség akár a többszörösére nőhet.

A CATL-t egy évtizede megalapító Zeng a Blombergnek adott interjúban elmondta, hogy független részegységgyártóként nem kivételezhetnek, az új akkut valamennyi autógyártó számára elérhetővé teszik, igaz, megkötött szerződésekről még korai beszélni. A világ egyik legnagyobb autóakkumulátor-gyártójának számító CATL gyorsan növeli kapacitásait, jelenleg a németországi Arnstadtban építi első külföldi gyárát, és a feszült politikai viszony ellenére egy amerikai gyár felhúzásának tervéről sem mondott le.

Zeng szerint a villanyautók idei értékesítési nehézségeit jövőre valóságos szárnyalás válthatja a piacon. Elképzelhető, hogy a gazdasági fellendülést támogató pekingi kor­mány a tavaly radikálisan csökkentett villanyautó-támogatást is átgondolja, az viszont eleve pozitív, hogy az új német roncsautóprogram kiemelt kedvezményezettjei az elektromos hajtású járművek lettek. Kínában jövőre 8,1, Európában pedig 5 százalékra becsülik az elektromosok részarányát az újautó-piacon.

Magyarországon az akkumulátorgyártók közül a Samsung SDI és a szintén dél-koreai SK Innovation mellett a japán GS Yuasa van jelen.

Amerikai IPO a használtautó-piacon

A Vroomnak érdemes volt megvárnia részvényeinek tőzsdei bevezetésével (IPO) a koronavírus-járvány csillapodását, az amerikai online használtautó-kereskedő ugyanis a kijelölt 18–20 dolláros ársáv felett, 22 dolláron tudta értékesíteni a papírjait, s ezzel 467,5 millió dollár friss forráshoz jutott. Az árfolyam az első kereskedési napon megduplázódott. A karantén időszakában a szűkös felhozatalt tapasztalva megnőtt a befektetők étvágya és kockázatvállalási kedve az új eszközök iránt, ennek köszönhető, hogy a Vroom piaci értéke 2,48 milliárd dollárra futott fel. A sikerben persze a cég dinamikusan javuló teljesítményének is nagy szerepe van, az első negyedévben például meg tudta duplázni a közvetítésével eladott gépkocsik mennyiségét, miközben árbevételét az egy évvel korábbihoz képest 60 százalékkal, 376 millió dollárra növelte. A negyedévben a bázisidőszak 45,1 millió dolláros vesztesége 41,1 millióra mérséklődött. A 2012-es alapítása óta veszteséges, 616 milliós adósságállományt maga előtt görgető Vroom iránti lelkesedést az újjármű-értékesítési technika népszerűsége mellett leginkább az táplálja, hogy fő versenytársa, a Carnava 2017-es IPO-ja óta a hatszorosára tudta növelni piaci értékét. | VG

 

akkumulátorgyártás IPO CATL Vroom villanyautó
Ezek is érdekelhetik