Több mint 14 százalékkal emelkedett tavaly a tárgyévi károkra fordított bruttó kárkifizetés a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításoknál (kgfb), és megközelítette a 49,5 milliárd forintot – derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) által közzétett adatokból. A jegybank statisztikái szerint a kárfelhasználás teljes értéke is csaknem 7 százalékkal emelkedett 2019-ben, és elérte a 94,2 milliárdos szintet.
A kárfelhasználás növekedéséhez hozzájárult, hogy a 2018-ban regisztrált, kisebb mértékű csökkenés után tavaly ismét emelkedett a regisztrált káresemények száma, és 3,5 százalékos növekedés után meghaladta a 163,5 ezret. Az egy kárra jutó kárfelhasználás is érezhető mértékben, 3,2 százalékkal emelkedett tavaly, és megközelítette az 576 ezer forintot. Az átlagos összeg növekedésében szerepe lehetett a javítási költségek – köztük az óradíjak – emelkedésének és az alkatrészek drágulásának is.
A személyautóknál egyébként az átlagnál valamivel kisebb, 523,5 ezer forint volt az egy esetre jutó kárfelhasználás, viszont a motorkerékpároknál már 647,6 ezer, a vontatóknál pedig 1,51 millió forintos átlagos értéket mutat a statisztika.
A káresemények számának emelkedése persze részben érthető, hiszen az MNB nyilvántartása szerint az elmúlt években folyamatosan és viszonylag gyorsan nőtt a kötelező biztosítási szerződéssel rendelkező járművek mennyisége is. A jegybank által kimutatott átlag a múlt évben már megközelítette az 5,5 milliót, ami 4,5 százalékos növekedés az egy évvel korábbi mennyiséghez viszonyítva. Az állomány legnagyobb részét a személyautók teszik ki, amelyeknél 5,4 százalékkal, 3,8 millió közelébe emelkedett a nyilvántartott átlagos darabszám egy év alatt. A következő legnagyobb kategória a teherautóké, ahol 4,1 százalékkal, 515,8 ezerre nőtt tavaly a biztosítással rendelkező járművek száma. Jellemzően a többi kategóriában is emelkedett a kgfb-szerződéssel futó járművek mennyisége: ez alól a segédmotor-kerékpárok a kivételek, amelyeknél 2,4 százalékkal, 298,3 ezresre zsugorodott a flotta egy év alatt.
Örvendetes tény, hogy a kárgyakoriság értéke tavaly is csökkent a kötelező biztosításoknál: 2,97 százalékot ért el, míg egy évvel korábban 3, 2017-ben 3,25 százalék volt. A személyautóknál is kisebb mértékű csökkenést regisztrált az MNB, ott 3,26-ról 3,21 százalékra csökkent 2019-ben a kárgyakoriság.
A kötelezőből származó bruttó díjak összege 33 százalékkal, 229,8 milliárd forintra nőtt tavaly a biztosítóknál, ám itt figyelembe kell venni, hogy a tavalyi szám már tartalmazza a biztosítási adót is. A nettó működési költség kismértékben – 1,5 százalékkal –, 34,2 milliárd forintra emelkedett az üzletágban.
A kötelező biztosítások ugyanakkor szektorszinten változatlanul nyereséget hoznak a biztosítóknak: a szokásos vállalkozási eredmény soron 2019-re 16,1 milliárdos pluszt mutatott ki az MNB, szemben az egy évvel korábbi 12,5 milliárddal.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.