BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Négy jelentkező is lenne az INA-ra

Horvát lapértesülés szerint 800 millió dollár körüli összegre becsülhette a Mol kezében lévő 49,08 százalékos INA-pakett értékét a Lazard befektetési bank máig nem nyilvános tanulmánya. A horvát kormánynak szándéka van ugyan, de pénze nincs a részesedés visszavásárlására.

Csak Andrej Plenkovic kormányfő megbízható emberei ismerik a Lazard jelentését az INA-ról – felütéssel, terjedelmes cikkben latolgatja a zágrábi Nacional hetilap a horvát nemzeti olajtársaság jövőjét. Zágráb még tavaly bízta meg a Lazard befektetési bankot az INA felértékelésével, a prezentációt némi csúszással végül júniusban szűk körben ismertették a bank elemzői. Majd augusztusban a teljes jelentést átadták, ám azt egyelőre csak a kormányfő bizalmasai ismerhetik, holott a menetrend szerint októberben már tárgyalni kellene a Mol képviselői­vel az ügyletről. A horvát állam az INA 44,84 százalékos tulajdonosa.

Az INA sorsa politikai szempontból nagyon kényes téma Horvátországban, a július elején tartott választáson, amely az előző ciklusban is kormányzó kereszténydemokra­ták győzelmét és Plenkovic újabb kormányalakítását eredményezte, vezető kampánytéma volt a 49,08 százalékos Mol-pakett kivásárlása. Amit már 2016-ban stratégiai célként tűzött ki maga elé a zágrábi kabinet, ám még ma sem lehet tudni, hogy egyáltalán mennyit ér a részvénycsomag. A becslések félmilliárd és kétmilliárd dollár között szóródnak. A Nacional most úgy értesült a gazdasági és energiaügyi minisztériumbeli forrásától, hogy a Mol kezében lévő INA-pakett értéke 800 millió dollár lehet, s ehhez közel áll a Lazard elemzőinek értékelése is. A lap emlékeztet, hogy 2003-ban az első 25 százalékos részvénycsomagot 505 millió dollárért vásárolta a Mol, s ennek fényében talán meglepő lehet a 49,08 százalékra adott mostani 800 milliós értékelés. Ám horvát szakértők szerint a sziszeki finomító bezárása, a rijekai finomítóberuházás késése és az új szénhidrogénmezők feltárásának üteme mellett ez nem okozhat meglepetést.

A horvát kormánynak nincs sem konkrét üzleti terve, sem világos elképzelése arról, hogy mit kezdjen az INA-val, ha a Mol kezében lévő pakettet visszavásárolják – idézi a lap olajipari szakértők véleményét. Visszavásárlás esetén stratégiai befektető bevonására lesz szükség. Az elmúlt hetekben négyen is érdeklődtek a pakett iránt. A Nacional forrásai szerint ketten Európából, ketten más régióból. Jelenleg a legkomolyabb érdeklődőnek az orosz Rosznyeft tűnik, amely az idén januári elnökválasztás után komolyan lobbizott Zoran Milanovic államfőnél, hogy járjon közbe Plenkovicnál az érdekükben. Ahogy arról akkor a Nacional beszámolt, az oroszok képviselőit frusztrálta a horvát kormányfő négyévi tétlensége a választási programként eladott visszavásárlás ügyében. A lap szerint az utolsó szót a Mol mondhatja ki, de valószerűtlen, hogy a magyar olajtársaság önszántából beengedjen egy ilyen erős versenytársat a közvetlen szomszédságába.

Magyar aszfalt a tatár utakra

Tizenhárommillió dolláros beruházással gumibitumengyárat épít a Mol az oroszországi Tatár Köztársaságban a Tatneft olajvállalattal együttműködve. A beruházáshoz a magyar kormány is hozzájárul, ennek mértékéről még egyeztetnek. Az új gyárnak köszönhetően egyre több tatár utat fedhet majd jó minőségű, időjárástűrő és hosszú élettartamú gumibitumenes aszfalt. | vg

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.