Minden eredménysoron jelentősen felülmúlta az egyébként optimista elemzői várakozásokat a Mol harmadik negyedéves jelentése.
Az iparágban kiemelten figyelt, újrabeszerzési árakkal becsült, tisztított EBITDA 184,1 milliárd forintra futott be, messze meghaladva a piaci konszenzus 155 milliárd forintos becslését. A tényadat csupán 9 százalékkal marad el a pandémia által még nem terhelt egy évvel korábbi időszakétól, az előző negyedévhez képest pedig bő 60 százalékos javulást mutat a magyar olajtársaság teljesítménye.
A szezonálisan erős, július-szeptember közötti időszakban a társaság 59,2 milliárd forintos üzemi eredményt produkált, szemben a szakértők 43,5 milliárd forintos prognózisával. Éves alapon felére csökkent a működési eredmény, az előző negyedévi 3,2 milliárd forinthoz képest azonban jelentős felpattanást jelent.
A koronavírus-járvány árnyékában is jelentősen javuló teljesítmény az adózott eredményben is megmutatkozott,
két veszteséges negyedév után – a várakozásoknak megfelelően – ismét nyereséget termelt a Mol. A profit mértékét ugyancsak alulbecsülték az elemzők, a konszenzusban szereplő 33,8 milliárd forintot 23 milliárddal szárnyalta felül az olajvállalat. A gazdasági és járványügyi krízis ellenére a Mol-csoport összes üzletága továbbra is pozitív egyszerűsített szabad pénzáramot termelt a harmadik negyedévben és az év eddigi részében.
A kutatás-termelés üzletág 63,8 milliárd forint EBITDA eredményt ért el,
és csupán nyolc százalékkal maradt el a 2019-es szinttől, miközben az elemzői várakozásokat hét, az előző háromhavi eredményt pedig 80 százalékkal léte túl a Mol. A továbbra is nyomott olaj- és gáz környezetben kifejezetten erős upstream eredményt a növekvő termelési volumen támogatta. A társaság szénhidrogén termelése 8 százalékkal, napi 126,9 ezer hordóra nőtt az előző negyedévhez képest, és 18 százalékkal haladta meg az előző év hasonló időszakát. Ez annak köszönhető, hogy az azeri ACG-mező immár teljes negyedéves működésével járult hozzá a termeléshez. A Molra eső részesedés az azeri termelésből napi 29,8 ezer hordó volt a harmadik negyedévben.
A finomítói szegmens újrabeszerzési árakkal becsült tiszta EBITDA-ja jelentősen emelkedett a második negyedévi mélyponthoz képest. A várakozásokat 34 százalékkal felülteljesítő
61 milliárd forintos eredmény azonban még így is 24 százalékkal gyengébb volt a 2019-esnél,
a nyomott finomítói árrések és a némileg gyengébb petrolkémiai árrések miatt. A tiszaújvárosi poliol projekt készültsége a társaság közlése szerint meghaladta a 70 százalékos készültséget a harmadik negyedév végére, a munkálatokat azonban a járványhelyzet nehezítette, a kivitelezés így némileg elmarad a tervezettől.
Válságállónak bizonyult a fogyasztói szolgáltatások üzletág, amely minden idők legjobb negyedéves eredményét érte el. Az 55,2 milliárd forint EBITDA éves alapon 16 százalékos bővülést mutat, a második negyedévhez viszonyítva pedig bő másfélszeres dinamikáról tanúskodik. A jelentősen javuló teljesítményben szerepet játszott az egész hálózatra kiterjesztett megtakarítási akciók révén mérséklődő működési költség, valamint a töltőállomás-hálózat átalakításának folytatása is.
A Fresh Cornerek száma 895-ről 910-re nőtt a szeptember végén zárult negyedévben.
A gázszállítási üzletágban is sikerült éves alapon növekedést elérnie a vállalatnak, amely a határon át történő szállítás növekvő kapacitásigénye és az üzemeltetési költségek csökkenésének eredőjeként a tavalyi 8 milliárd forint után már 13,1 milliárd forinttal járult hozzá a csoportszintű EBITDA-hoz.
A harmadik negyedéves eredmények jelentős javulást mutattak a második negyedév alacsony szintjéhez képest. Ennek köszönhetően reális esély van arra, hogy elérjük a 2020-ra adott EBITDA iránymutatás-sáv felső határát, az 1,9 milliárd dollár körüli értéket
– értékelt Hernádi Zsolt, a Mol-csoport elnök-vezérigazgatója. A cégvezető szerint ennek ellenére indokolt az éberség, mivel a járvány még nem ért véget, és a következő hónapok ismét komoly kihívások elé állíthatják a társaságot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.