Évtizedeken keresztül az Egyesült Államok volt a közvetlen külföldi működőtőke-befektetések (FDI) első számú befogadója, a UNCTAD frissen publikált jelentéséből viszont kiderül, előzés történt. Az FDI beáramlása a felére esett az Egyesült Államokban, miközben Kínában, Ázsia vezető gazdaságában 4 százalékkal több talált magának helyet, az előbbibe 134 milliárd dollár, az utóbbiba 163 milliárd dollár működő tőke áramlott (ideértendők új gyárak, kutatás-fejlesztési üzemek építése, meglévők bővítése és a cégfelvásárlások is). Kínát, amelynek a gazdasága szinte egyedüliként növekedni tudott tavaly, előszeretettel választották a vezető amerikai és európai multinacionális vállalatok.
Jelzésértékűen épp egy Vuhanban tartott befektetési konferencián jelentette be az országban 1996 óta saját és a JD-vel partnerségben működtetett üzletekkel is jelen lévő Walmart, hogy a következő öt évben 460 millió dollárnyi beruházást valósít meg a városban. Vuhant favorizálta az amerikai Honeywell iparvállalat is, amely nem sokkal a város blokádjának áprilisi feloldása után nyitott ott innovációs és a fejlődő piacok irányításáért felelős kereskedelmi központot. Valamivel keletebbre, Kunsanra esett a Starbucks választása, ahol a társaság 150 millió dollárért létesít kávépörkölő üzemet. A Tesla pedig két hete jelentette be, hogy új gyárat épít Sanghajban, amellyel a jelenlegi 150 ezer darabos autós kapacitást tornászná fel évi félmillióra. Hiába csökkent egymást követő két évben a Sanghaj Disneyland park látogatóinak száma, a Walt Disney ennek ellenére az élménycentrum bővítése mellett döntött. A részvényeit a párizsi tőzsdén jegyző, víz- és hulladékgazdálkodásban globális piacvezető Suez a múlt héten szintén gyarapította befektetései értékét Kínában, 845 millió dollárnyi részvényt vásárolt az ottani vegyesvállalata partnerétől. A Global Timesnak a Suez Asia vezérigazgatója, Steve Clark azzal indokolta a lépést, hogy a vállalat fontos szerepet kíván játszani Kína karbonsemlegességet célzó terveiben. A Forbes összeállítása felidézi, hogy a múlt hónapban a Goldman Sachs vásárolta ki kínai üzlettársait, követve riválisa, a JPMorgan novemberi lépését. Jelentős szerepet játszott Kína első helyre kerülésében a PepsiCo tavalyi akvizíciója is, az üdítőgyártó 705 millió dollárt sem sajnált egy kínai snackmárka megszerzéséért.
De akad példa távozókra is, a dél-koreai Seoul Semiconductor több üzemmel rendelkezik Kínában, a gyártósorok egy részét áttelepítené Vietnámba. Maradnának viszont a bent lévő japán cégek: mindössze 9 százalékuk tervezi a következő öt évben Kínából máshová áthelyezni gyártósorait. Egy helyi piackutatócég, a Jetro szakértője szerint a vállalatok ugyan szívesen diverzifikálnák az ellátási láncaikat, de közben tartanak a már meglévő kínai piacaik elvesztésétől.
A UNCTAD-jelentés szerint a globálisan 42 százalékkal 859 milliárd dollárra zuhanó FDI-adat különösen azért aggasztó, mert a pénzügyi válságot követő 2009-es mélypont idején mértnél is 30 százalékkal alacsonyabb. A kevesebb összeg nagy átrendeződést is hozott: tavaly a működőtőke-befektetések harmada a kelet-ázsiai országokban landolt, ilyen magas részesedésre a nyolcvanas évek eleje óta nem volt példa. Nagy vesztes az Európai Unió az FDI-költések 71 százalékos zuhanásával (az Egyesült Királyságba és Olaszországba nem jutott külföldről friss működő tőke), de a visszaesés a németeknél is 61 százalékos volt.
A Walmart 25 éve telepedett le Kínában, amely azóta a legfontosabb külföldi piaca lett
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.