Pénz- és tőkepiac

Megtriplázta profitját a Hyundai

Főként az Egyesült Államok prémiumautó-piacán elért áttörésének köszönhetően tudta megsokszorozni nyereségét a Hyundai.

Főként a SUV-modellek és a Genesis márkájú luxuslimuzinok növekvő értékesítése nyomán a Hyundai első negyedéves nettó profitja év/év bázison 175 százalékkal, 1522 milliárd koreai vonra (1 von = 0,27 forint) emelkedett – áll az autógyártó szerdai reggel közzétett gyorsjelentésében. Ez a nyereség az elmúlt négy év legjobb eredménye, ám a csaknem háromszoros növekedés részben a bázishatásra is visszavezethető, hiszen a tavaly január és március közötti időszakról a térséget elsőként elérő pandémia hatására nagyon gyenge beszámolót publikált a dél-koreai konszern. Jelentős, közel 30 százalékos profitbővülést ért el ugyanakkor a cég negyedéves összehasonlításban is.

A cégcsoporthoz tartozó Kiával együtt a világ ötödik legnagyobb autógyártójának számító Hyundai Motor 27 391 milliárd vonos árbevétele eközben éves összevetésben 8,2 százalékkal nőtt,

míg az előző negyedévhez viszonyítva 6,3 százalékkal csökkent. A csoport által értékesített gépkocsik száma pedig egy év alatt 11 százalékkal gyarapodott.

Kitért arra is a közlemény, hogy a növekedésben az Egyesült Államok mellett India és Kína vitte még a prímet. Amerikában a Genesis luxuslimuzin, valamint a csoport erősödő piaci térfoglalása a prémiumkategóriájú városi terepjárók piacán játszott a sikerben döntő szerepet. Utóbbi nagy áttörést jelent, tekintve, hogy eddig ebben, a tengerentúlon rendkívül népszerű kategóriában nem igen osztottak lapot a dél-koreai óriásnak.

A Hyundai menedzsmentje szerint az év hátralévő részében a kormányzati ösztönző csomagok világszerte fokozni fogják az autók iránti keresletet, ellenben továbbra is bizonytalansági tényezőnek tartják a globális csiphiányt, továbbá az alapanyagköltségek ingadozását is.

Fotó: Beata Zawrzel / NurPhoto / NurPhoto /AFP

Amúgy az év első negyedében a koreai cégnél – jókora készletének hála – a legtöbb vezető autógyártóval szemben nem kellett üzemeket leállítani alkatrészhiány miatt, azonban a japán Renesas egyik csipgyártó bázisán beütött tűzkár, valamint a texasi viharok gondoskodtak róla, hogy a Hyundai-Kiát is utolérje a krízis. Ebben a hónapban már háromszor függesztették fel a gyártást hosszabb-rövidebb időre, illetve arról is döntöttek, hogy a csupán módjával rendelkezésre álló félvezetőket legnépszerűbb modelljeik összeszereléséhez használják fel.

A cégvezetés májusban az áprilisihoz hasonló állapotokat vár, a továbbra is gyorsan változó helyzetre tekintettel az azt követő időszakra viszont nem tudott előrejelzésbe bocsátkozni. Elemzők szerint eddig 12 ezer autóval gyártott kevesebbet a Hyundai a szűk keresztmetszet okán.

A vetélytársaitól a villanyautók gyártásában lemaradt konszern tegnap reggel azt is bejelentette, hogy szilárdtest-akkumulátorok fejlesztésébe kezd, és tervei szerint 2030-ban már ezen a technológián alapszik majd elektromos járművei sorozatgyártása. A vállalat februárban egyébként már kihozta Ioniq 5 elnevezésű, közepes méretű e-crossoverét, amely a jelenlegi technológiára épülő villamos áram-meghajtású járműcsaládjának első tagja.

A Hyundai és a Kia 2025-ben együttesen 1 millió elektromos autót akar gyártani, amivel elképzeléseik szerint a világ harmadik legnagyobb gyártójává válnának a kategóriában.

A Hyundai részvényei a koreai megnyitását követően a jelentésre először 2 százalékos pluszba drágultak csütörtökön, zárásra viszont 226 vonon állapodott meg a kurzus, azaz csupán 0,2 százalék maradt a pluszból. Idén ez idáig 18 százalékkal erősödött az árfolyam.

Hyundai
Kapcsolódó cikkek