Néhány éven belül meghódítaná Kínát a VW
A Volkswagen (VW) az elektromos meghajtású gépkocsik kínai piacán elért 3-4 százalékos részesedését már az idén 10 százalék fölé, két-három éven belül pedig legalább 15 százalékra növeli – nyilatkozta a konszern helyi vezetője, Stephan Wöllenstein a Sanghaji Autószalon megnyitásának előestéjén. Mint mondta, már tradíció a német autógyártónál, hogy később érkezik, de annál nagyobb erővel robban be a technológia élvonalába. A VW-nek tavaly a benzines autók értékesítéséből 15 százalékos szelet jutott a világ legnagyobb autópiacán. Sanghajban mutatja be egyébként a cég az ID.6 villanyautó-család zászlóshajóit, az ID.6 X és az ID.6 Crozz elnevezésű SUV-okat, amelyektől a társaság menedzsmentje a kínai piacot eddig uraló Teslához való felzárkózást várja. A tervek szerint az év végéig legalább százezer e-autót adnának el a távol-keleti országban, ahol legkésőbb 2024-ben piacvezetővé válnának.
Az ambiciózus célkitűzések megvalósítása érdekében a wolfsburgi óriás Kínában 15 milliárd eurót fektet az e-mobilitásba a következő négy évben – hangsúlyozta Wöllenstein.
Ugyanakkor a villamos meghajtású SUV-okra épülő expanzió terve felbőszítette a környezetvédő szervezetek egy részét. A Greenpeace szerint egy csaknem öt méter hosszú városi terepjáró még elektromos motorral is környezetszennyező. Az emberi jogi NGO-ok pedig azt rótták fel a konszernnek, hogy egyik üzeme a Hszincsiang-Ujgur régióban működik, ahol átnevelő táborokba deportálják a helyi etnikai kisebbséget. Ez utóbbi kritikára azonnal reagált Wöllenstein, kiemelve, hogy a VW saját magatartáskódexe szerint kizárt a kényszermunka, illetve egyetlen kisebbségi munkavállaló sem szenvedhet náluk semmiféle hátrányt.
Wöllenstein amúgy kitért a globális autópiacot sújtó félvezetőhiányra is. Úgy látja, a probléma még 2021-ben is fennáll majd. Egyetért vele Ferdinand Dudenhöffer szakértő is, aki szerint csak az új üzemek felépülése oldhatja meg a válságot, az pedig még évekig eltarthat, bár Kína ezen a területen is egyfajta lokomotívvá válhat – már tervezik a „csipszövetség” létrehozását.
Fának csapódott egy Tesla
Nagy sebességgel fának ütközött és kigyulladt egy Tesla az egyesült államokbeli Houston (Texas állam) északi részén vasárnap, az autó két utasa szörnyethalt – közölték az amerikai hatóságok.
A The Wall Street Journalnak nyilatkozó helyi rendőr őrmester szerint 99,9 százalékos valószínűséggel megállapították, hogy a 2019-es Model S volánjánál nem ült senki, így az autót vélhetően robotpilóta vezette. A négy órán át lángoló Tesla oltásához több mint 1000 hektoliter vizet használtak fel.


