JOGSÉRELMEK | Több bank is hibázott az állami kamattámogatású hiteleknél
VG | A fogyasztók egyedi jogsérelmeinek ügyében indult eljárásaiban a Magyar Nemzeti Bank (MNB) többször tárt fel olyan jogszabálysértő banki gyakorlatot, amely az eljárás kérelmezőjén túl más ügyfeleket is érintett. Ilyenkor – a gyors intézkedést szem előtt tartva – az MNB a folyamatos felügyelete keretében valamennyi érintett fogyasztóra vonatkozóan felszólította az adott kereskedelmi bankot a jogosulatlanul felszámított összeg visszatérítésére. Ennek köszönhetően az elmúlt bő két évben 246 millió forint került vissza az érintett lakossági ügyfelekhez – összegzett a jegybank.
Több hitelintézet is hibázott abban, hogy az állami kamattámogatással nyújtott lakáshitelek esetében nem a jogszabály előírása szerint állapította meg a kamat, illetve a kezelési költség mértékét. Az egyik bank csaknem 1600 szerződésre vonatkozóan, több mint 163 millió forintot térített vissza, míg egy másik hitelintézetnél a feltárt 534 esetben mintegy 38,5 millió forint járt vissza a fogyasztóknak. Mindkét pénzintézet az érintetteket értesítve intézkedett az ügyfeleknek történő visszatérítésről.
A bankkártyás tranzakcióknál több bank esetében indokolatlan devizakonverziót tárt fel a fogyasztóvédelmi eljárás. Miután az MNB felhívására a jogsértő módon eljáró bankok öt évre visszamenőleg elvégezték a hibásan terhelt összegek korrekcióját (ez az egyik bank esetében 14 ezer ügyfelet érintett), a hitelintézetek devizában írták jóvá a többletterhelést, és mintegy 111 ezer euró, 1200 svájci frank, 2000 angol font és 4500 svéd korona került vissza az ügyfélszámlákra. Más esetben az indokolatlanul küldött banki sms-értesítések díját kellett visszatérítenie a pénzintézetnek, itt 380 ügyfélnek majdnem 2,4 millió forint járt.
Az MNB munkája során továbbra is kiemelt figyelemmel kíséri azokat az eseteket, amikor a bankok jogszerűtlen eljárása anyagi terhet ró a fogyasztókra. Minden lehetséges esetben alkalmazni fogja a reparációt, azaz a jogszerűtlenül befizetett összegek visszatérítését a fogyasztóknak – jelezte az MNB.
A fogyasztóvédelmi intézkedések hatására 246 millió forintot kaptak vissza a lakossági ügyfelek
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.