BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Dúl a harc, profitpályán előzné az Ubert a Lyft

A legnagyobb amerikai utazásmegosztó vállalat, az Uber foglalásai 19,54 milliárd dollárra nőttek az idei első negyedévben, ami jóval magasabb az elemzők által jósolt 18,1 milliárdnál. Az Uber a negyedévben már közel járt a fedezeti pont eléréséhez – emelte ki Józsa Bence, az Equilor junior elemzője, mondván, az egy részvényre jutó veszteség mindössze 6 cent volt, szemben a prognózisban várt 60 centtel. Igaz, a foglalások nagyobb része, 12,5 milliárd dollár, az élelmiszer-szállítási ágból származott. Az Uber Eats foglalásai több mint kétszeresükre nőttek az egy évvel korábbihoz képest, míg az Uber utazási vállalkozása 38 százalékkal zsugorodott ugyanebben az időszakban.

A vállalat menedzsmentje azt is közölte, hogy a sofőrök toborzása ronthat a második negyedév eredményén, ezzel veszélybe kerülhet a vállalat idei célja, hogy elérje a profitabilitást. Emellett egy brit bírósági döntés, amely a volt sofőrök munkaügyi státusát érinti, 600 millió dollárral emeli az Uber költségeit. Ugyanakkor már az első negyedévben is jelentős megtakarítást okozott, hogy az Uber megszabadult az önvezető-divíziótól. A zárás utáni kereskedésben 4,75 százalékot esett a részvény árfolyama. Egy nappal korábban jelentett a piaci részesedés alapján második legnagyobb amerikai közösségi autómegosztó, a versenytárs Lyft, amely szintén a vártnál kisebb veszteséget tett közzé. Az EBITDA-soron 143 millió helyett csak 73 millió dollár lett a mínusz. Továbbá a menedzsment magabiztosan nyilatkozott, hogy szerintük a járvány megfékezésével párhuzamosan élénkül a kereslet, és őszre már profitot várnak. A jelentést követően, a zárás utáni kereskedésben csaknem 6 százalékot emelkedett az árfolyam.

Előfordulhat, hogy a Lyft előbb lesz nyereséges, mint az Uber, középtávon mégis inkább az Uber felé billenhet a mérleg nyelve – mondta Józsa Bence, az Equilor junior elemzője. Hozzátette: az elmúlt években jellemzően kétharmad-egyharmad arányban osztozott az észak-amerikai piacon a két cég. És ebben a negyedévben még jobban eltolódtak az arányok az Uber javára, ugyanis az ügyfelek 60 százaléka kizárólag Ubert használ, 23 százalékuk csak Lyftet, 13 százalék veszi igénybe mindkét szolgáltatást. Mivel ezen a piacon nagyon elkötelezettek a felhasználók, hosszabb távon az extra költségek bevállalása, így akár a sofőrtoborzás is kifizetődő lehet, rövid távon azonban a költségek vágása is eredményt hozhat.

Vannak szabályozói kockázatok is az ágazatban. Nagy-Britanniában precedenst teremthet a volt Uber-sofőrök pere, amely érintheti a jelenlegi dolgozók státusát is. A tengerentúlon a Biden-adminisztráció korábban közölte, hogy blokkolnak egy Trump elnöksége idején született javaslatot, amely megkönnyítené az utazásmegosztó és koncertszervező cégeknek, hogy független vállalkozókat alkalmazzanak. A szabályozástól függően a jövőben jelentősen növekedhetnek az ágazat bér- és járulékterhei.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.