Pénz- és tőkepiac

A magyar vállalkozások többsége nem vár visszaesést

Egy friss felmérés szerint a hazai kis- és középvállalkozásokat is utolérte a digitalizáció a fizetések terén.

A Mastercard friss kutatása szerint a magyar kis- és középvállalkozások közel fele (48 százalék) tudta hozni 2020-ban a korábbi év eredményeit és 52 százaléka nyilatkozott úgy, hogy ezt a szintet most is elérik majd. A megkérdezettek több mint negyede (27 százalék) pedig üzleti növekedéssel számol a közeli jövőben. A világjárvány kisebb negatív hatását a vállalkozások 35 százaléka érezte, súlyosabb következményekről 16 százalék számolt be.

A Mastercard a kutatást azzal a céllal végezte, hogy átfogó képet adjon a digitalizáció hatásáról a kisvállalkozói szektorban.

Míg a világjárvány a vásárlók napi fizetési szokásait gyökeresen megváltoztatta és tolta a digitális fizetések irányába, addig a vállalkozások esetén ez a folyamat kevésbé hozott drasztikus átalakulást. A megkérdezett cégek 68 százaléka elsődlegesen banki átutalással fizet, és a napi ügymenet kapcsán is ezt a fizetési módot részesíti előnyben.

A kártyás fizetést 16 százalékuk említette elsődleges fizetési eszközként, és főleg az olyan kiadásokat rendezik ily módon, mint az üzleti ebédek, utazások, szállás fizetése és a tankolás. A magyar vállalkozások 17 százalékánál jelenti a készpénz az elsődleges fizetési eszközt, a többség nem szívesen fizet így, mert a kezelése és a könyvelése egyaránt lassú és bonyolult.

Fotó: Shutterstock

Bolti vásárlásoknál a vállalkozások körében is a digitális fizetéseké a főszerep; 84 százalékuk fizet így, ebből 54 százalék a bankkártyás, 30 százalék a számlaalapú fizetés a kutatás szerint.

Készpénzt csak 17 százalékuk használ ilyen helyzetekben.

Online vásárlások esetén is hasonló előnyt élveznek a digitális megoldások: 47 százalék a banki átutalás, 21 százalék a kártyás online, 18 százalék a kártyás utánvét, és csupán 18 százalék a készpénzhasználat aránya.

„Örömmel látjuk, hogy a magyar vállalkozások fizetéseik zömét digitális megoldásokon keresztül végzik. A célunk az, hogy olyan értéknövelt szolgáltatásokkal is segítsük őket, melyek napi ügymenetük támogatása mellett a működésükhöz legjobban illeszkedő fizetési megoldást is biztosítja számukra” – mondta az eredmények kapcsán Berkes Tibor, a Mastercard üzletfejlesztési igazgatója.

A banki szolgáltatásokról és termékekről a vállalkozók 65 százaléka meglévő bankját kérdezi és 42 százalékuk fordul könyvelőjéhez.

Egy 5-ös skálán a megkérdezettek átlagosan 3,7-re értékelték a bankjukkal való elégedettségüket. A bizalom is ehhez közelít (3,8), de a két érték között szoros összefüggés van; magas bizalom mellett az összesített elégedettség is jobban alakul. A hagyományos bankok népszerűbbek a vállalkozások körében, a fintech szolgáltatókba vetett bizalom 3,2 pontot ért el a kutatás során.

Ugyanakkor, amikor a bankjukkal való kapcsolatukról kérdezték őket, a vállalkozások 21 százaléka számolt be erős és aktív együttműködésről, a válaszadók 76 százaléka pedig azt mondta, hogy a bankjával jó kapcsolatot ápol, de ez a kapcsolat főként a tranzakciók lebonyolítására korlátozódik. Mindössze 3 százalék volt azok aránya, akik nincsenek aktív kapcsolatban bankjukkal, de szeretnék, ha ez máshogy lenne.

Sokat híztak a gigacégek a járvány alatt

A globális 28 százalékára rúgott tavaly a világ legértékesebb ötven tőzsdén jegyzett cégének együttes piaci kapitalizációja.

 

MasterCard Bank hitelkártya pénzintézet bankkártya
Kapcsolódó cikkek