BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Méretes lett a veszteség a Ryanairnél

Rekordveszteséget termelt a március végén lezárt üzleti évében a Ryanair, ráadásul az ír fapados légitársaság 2021–2022-re sem ígéri a nyereséges működéshez való visszatérést.

A Ryanair története legnehezebb üzleti évét zárta március végén, hiszen kapacitásait átlagosan 80 százalékkal kellett csökkentenie, és éppen ezer munkahelyet volt kénytelen leépíteni. „Jóllehet az utóbbi hetekben drámai ugrást tapasztaltunk, ami a jegyfoglalásokat illeti, az év hátralévő része tekintetében továbbra is a sötétben tapogatózunk” – jegyezte meg Mi­chael O’Leary, a csoport vezérigazgatója. Mint hozzátette, a legvalószínűbb forgatókönyv az, hogy vagy kismértékű veszteséggel zárhatják a 2021–2022-es pénzügyi évet, vagy sikerül fordulatot elérni, ám a végeredményt nagyon sok ismeretlen kimenetelű változó befolyásolja. A két legfontosabb körülmény mindenesetre az, hogy mikor kezdődhet meg végre az átfogó nyitás, és hogy a nyári szezonban milyen árakat viselnek majd el az emberek.

Az ír diszkont-légitársaság 815 millió eurós éves rekordvesztesége egyébként 19 millió euróval kisebb lett annál, amennyivel a vállalatot követő elemzők konszenzusa számolt. „Egy kicsit jobb az eredmény a mi várakozásunknál is, de ezzel együtt hatalmas sokkot okoz a 35 éve alapított és azóta folyamatosan nyereséges cégünk számára” – kommentált O’Leary.

A Ryanair a 2019-es 149 millió utassal szemben a most lezárt évben csupán 27,5 millió embert szállított, a 2021–2022-es pénzügyi évben pedig becslésük szerint 80-100 millió menetjegyet tudnak majd eladni. Az április–júniusi első negyedévben 5-6 millióan vehetik igénybe a szolgáltatásaikat. A brit korlátozások részleges enyhítése nyomán ugyanakkor a korábbi heti 500 ezerről megtriplázódott a foglalások száma.

O’Leary mindamellett biztos benne, hogy a járvány miatt életbe léptetett költségcsökkentések – mint a bérek lefaragása, a hatékonyabb repülők beszerzése és az alacsonyabb repülőtéri költségek – a korlátozások megszüntetése után is javítják a cég büdzséjét.

Végül a vezérigazgató felháborodásának adott hangot a Boeing 737 MAX gépek szállításának újabb késedelme miatt. A Ryanair 210 ilyen repülőt rendelt, ebből 16-ot kellett volna átvennie a nyári szezon előtt, azonban a Boeing most már csak május végére ígéri az első 200 üléses gép átadását. O’Leary szerint megfelelő kártérítést kapnak az amerikai gyártótól, és újabb, ezúttal 230 üléses 737 MAX 10-es gépek rendeléséről tárgyalnak.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.