Még a pandémiat évében, 2020-ban is 294 348 gépjárművet értékesítettek, ami ugyan jelentős visszaesés volt a korábbi 400 ezer feletti szintekhez képest, de az amerikai moblitási és lakhatási szokások megváltoztával már az év elején  a járvány előtti szintre ugrott vissza a kereslet.

Fotó: Yichuan Cao / NurPhoto via AFP

Szinte a Toyota volt az egyetlen gyártó, amely a chiphiányból is profitálni tudott. A japán vállalat ugyanis  a fukusimai atomerőművet ért baleset óta több hónapnyi chipkészletet és más, stratégiai fontosságú alkatrészt tartat beszállítóival, amiért kompenzációt fizet. A Toyota, amely mintegy 70 éve dolgozta ki a „just in time” rendszert, annak hátrányait már egy évtizede felismerte.

A vállalat költség és termelési hatékonysága legendás, mégsem volt példa az elmúlt évtizedben olyan magas, 10 százalék feletti marzsokra,  mint amit az elmúlt negyedévekben elértek.   

Az árfolyamemelkedés motorja a jövőben valószínűleg nem a közismert globális diverzifikáció vagy az emelkedő autóértékesítés, esetleg a magasabb árazás, hanem az elektromos meghajtás felhasználása lesz. A Priusszal a vállalat már 25 éve úttörő szerepet játszik ezen a piacon, az elmúlt évben a Toyota majdnem minden negyedik autója már legalább részben elektromos hajtású volt. A vállalat a hibrid modellek piacán sok évtizedes előnyét várhatóan megtartja, ráadásul idén áprilisban a teljesen elektromos hajtású piacára is nagy tervekkel érkezett.

Fotó: VG

A cég az e-TNGA nevű platformján 2025-re 15,  a BEV családba tartozó elektromos modellt tervez bemutatni, amivel több vásárlói réteget is ki tud majd szolgálni. A kisebb vagy nagyobb részben, de elektromos modellek száma a 70-et is eléri majd 5 éven belül. Az ehhez szükséges akvizíciók az iparágban megszokotthoz képest elképesztő tempóban zajlanak.

Még tavasszal a Lyft jelentette be, hogy a Toyota leányvállalata, a Woven Planet felvásárolja a cég önvezető divízióját 550 millió dollárért, július 20-ra pedig le is zajlott az átadás-átvétel. Július közepén pedig ugyanez a leány az amerikai térképszoftveres Carmera startupra tett szert.

A Toyota a pandémia miatt elhalasztott olimpia egyik fő szponzoraként lépett fel, ezzel párhuzamosan a árfolyama megtorpant. A mindössze 20 százalékos átoltottsági rátájú Japánban végül pozitívan fogadták, hogy  néhány nappal az olimpia kezdete előtt  a Toyota visszalépett.