A mobillal történő fizetési mód egyre elterjedtebbé vált az elmúlt években, és ma már a leggyakrabban használt megoldás Kínában. A kereskedők gyakran nem is fogadják el a készpénzt, illetve érdekes módon a kártyás fizetés sosem lett olyan népszerű Kínában, mint az Egyesült Államokban – számolt be róla a CNBC.

Fotó: Shutterstock

A Tencent és az Alibaba által működtetett, leggyakrabban használt mobilfizetési applikációkat mindeddig szükséges volt egy belföldi bankszámlával összekötni, így a turistáknak eddig nem volt lehetőségük használni ezeket az alkalmazásokat Kínában.

Eddig nem volt egyértelmű, mikor válik elérhetővé a jüan digitális formában. A CNBC azonban megerősítette, hogy egy külföldi riporter már hozzá tudott férni a digitális jüanhoz egy belföldi bankszámlán keresztül. 

A kínai jegybank 2014 óta dolgozik a jüan digitális verziójának kifejlesztésén, mely az e-CNY elnevezést kapta. A kínai központi bank pénteki nyilatkozatában bejelentette, hogy a külföldiek is használhatják majd a digitális fizetőeszközt. Az ideiglenesen Kínába utazó külföldi állampolgároknak lehetőségük lesz egy e-CNY tárca nyitására, hogy a napi fizetési kötelezettségeiket belföldi bankszámla nyitás nélkül is elintézhessék – áll a közleményben. A központi bank elmondása szerint az e-CNY rendszer kevesebb tranzakciós információt gyűjt össze, mint amennyit a hagyományos elektronikus fizetés, valamint a kínai jegybank a digitális jüanhoz kapcsolódó információkat nem adja ki harmadik félnek. 

Június végéig, egy évvel az e-CNY tesztelések után, több mint 20,87 millió személyi tárcát és több mint 3,51 millió vállalati tárcát nyitottak, melynek tranzakciós értéke összesen körülbelül 34,5 milliárd jüan (5,39 milliárd dollár).

A digitális jüan bevezetésével kapcsolatos tesztelési folyamatokban csak kínaiak és hongkongiak vettek részt.

Indiában a Paytm cég hozott létre platformot a digitális pénzügyi tranzakciók lebonyolítására 2009-ben – írta a CNBC.

Az egykori start-up mára az indiai piac meghatározó szereplőjévé nőtte ki magát, hiszen milliók használják a szolgáltatást közüzemi számlák befizetésére, napi vásárlási teendőik lebonyolítására vagy akár mozijegyek vásárlására. A Paytm egyben teljes jogkörrel rendelkező digitális bankként is működik, és biztosítási, vagyonkezelési, valamint kereskedelmi szolgáltatásokat nyújt. Nincs könnyű helyzetben azonban a cég, hiszen piaci ellenfelei olyan tehetős vállalkozások, mint Google Pay és a Facebook Whatsapp üzenetküldési szolgáltatása. Márciusi adatok szerint a cégnek mintegy 333 millió felhasználója van.