Meglehet, a háttérben az anyagi mellett taktikai megfontolások is szerepet játszanak, az viszont merőben szokatlan, hogy a szupertitkos egyeztetések kudarcát kiszivárogtatják, tálcán kínálva a lehetőséget a rivális Airbus számára.
A vita a Boeing 737 MAX 10-es modell körül zajlik, és a tét szokás szerint hatalmas. Listaáron ugyanis 33 milliárd dollárba kerülne a 230 utas szállítására alkalmas, 250 darab MAX 10-esből álló különítmény.
A két légi katasztrófája után 20 hónapos kényszerszünetet és a hibák kijavítását követően tavaly december óta újra repülő Boeing 737 MAX 8-as utasszállító nagyobb változatáról van szó. Michael O’Leary, a Ryanair karizmatikus vezérigazgatója már korábban utalt rá, hogy az üzletet aligha ütik nyélbe még az idén, most viszont azt nyilatkozta, az üzletpolitikájukkal ellentétes, hogy megadják a Boeing által kért árat, ami szakértők szerint még alku után is alulról közelítené a húszmilliárd dollárt. A Boeing szóvivője a Ryanairrel kiépített partneri viszonyt méltatta, megjegyezve, hogy a vállalatuk és részvényeseik érdekeit szem előtt tartva kell meghatározniuk, meddig mehetnek el, pontosabban le az árral.
A Reutersnek nyilatkozó szakértők arra hajlanak, hogy egyszerű színjátékról van szó, amelynek kulisszái mögé O’Leary most betekintést engedett, hogy nyomást gyakoroljon tárgyalópartnerére.
A Boeing nem veszítheti el legfontosabb európai vásárlóját, viszont az iparág járvány utáni talpra állását övező kockázatokat is figyelembe kell vennie.
E téren biztató volt számára a United Airlinestól június végén kapott 150 MAX 10-re szóló megrendelése. A MAX 8-as rehabilitációjának, valamint a felszállási tilalom idején felhalmozott 450 darabos raktárkészlet gyors értékesítésének köszönhetően az árak már felfelé kúsznak, bár még 9-10 százalékkal a válság előtti szinteken járnak.
A kőkemény alkudozó hírében álló O’Leary célzott arra is, hogy számos légitársaság az Airbustól és a Boeingtől is rendel gépet. A Ryanair azonban a költséghatékonyságot szem előtt tartva csak Boeingeket tart a flottájában. Ám a váltással való burkolt fenyegetés aligha ér célba, hiszen a Boeing-modellnek megfelelő Airbus A321 NEO-ra sokkal többet kell várni, mint a MAX-okra. O’Leary pedig nem szeret várni, de az Airbusnak sem érdeke levinni az árat a Ryanair szintjére.
Szakértők emlékeztetnek arra, hogy a Ryanair decemberben a nagy flottarendeléseknél nem ritka 50 százalék körüli kedvezmény helyett kétharmados diszkontot kaphatott a Boeingtől, amikor meglévő 135 darabos, a MAX-modellcsalád tagjaiból álló élő rendelését 75 géppel megtoldotta, utóbbit listaáron 9 milliárd dollárért. Ebben azonban a késedelmes szállítás miatti kártérítés és a típus melletti, a piac számára üzenetértékű „bizalmi szavazás” is közrejátszott.