BUX 52,838.78
-0.05%
BUMIX 4,172.22
-0.14%
CETOP20 2,408.27
-1.65%
OTP 17,980
+0.73%
KPACK 7,300
-2.67%
0.00%
-3.23%
+1.04%
-0.40%
ZWACK 16,700
0.00%
0.00%
ANY 1,565
+1.62%
RABA 1,340
+0.37%
0.00%
+0.60%
-0.88%
+1.98%
OPUS 203.5
-3.10%
-7.50%
-0.96%
-5.03%
-0.60%
OTT1 149.2
0.00%
-1.30%
MOL 2,728
-0.80%
-1.67%
ALTEO 2,120
0.00%
-15.25%
+1.67%
EHEP 1,495
-0.99%
0.00%
-0.85%
MKB 1,972
0.00%
-2.87%
+0.97%
0.00%
0.00%
SunDell 39,400
0.00%
-2.83%
+1.63%
-5.13%
0.00%
+3.12%
NUTEX 14.24
-2.86%
GOPD 12,300
-0.81%
OXOTH 4,500
-1.75%
-1.52%
NAP 1,130
-4.07%
+1.47%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Pénz- és tőkepiac

Elbukhatja a Boeing a Ryanair óriásmegrendelését

Repedésvonalak látszanak a Ryanair és a Boeing megbonthatatlannak hitt barátságán, a felek sajtóhírek szerint egymásra csapták az ajtót, miután nem tudtak megegyezni a legújabb repülőgép-vásárlás pénzügyi feltételeiben.

Meglehet, a háttérben az anyagi mellett taktikai megfontolások is szerepet játszanak, az viszont merőben szokatlan, hogy a szupertitkos egyeztetések kudarcát kiszivárogtatják, tálcán kínálva a lehetőséget a rivális Airbus számára. 

Szakértők szerint Michael O'Leary taktikázik, a megaüzletet végül csak nyélbe ütik

A vita a Boeing 737 MAX 10-es modell körül zajlik, és a tét szokás szerint hatalmas. Listaáron ugyanis 33 milliárd dollárba kerülne a 230 utas szállítására alkalmas, 250 darab MAX 10-esből álló különítmény.

A két légi katasztrófája után 20 hónapos kényszerszünetet és a hibák kijavítását követően tavaly december óta újra repülő Boeing 737 MAX 8-as utasszállító nagyobb változatáról van szó. Michael O’Leary, a Ryanair karizmatikus vezérigazgatója már korábban utalt rá, hogy az üzletet aligha ütik nyélbe még az idén, most viszont azt nyilatkozta, az üzletpolitikájukkal ellentétes, hogy megadják a Boeing által kért árat, ami szakértők szerint még alku után is alulról közelítené a húszmilliárd dollárt. A Boeing szóvivője a Ryanairrel kiépített partneri viszonyt méltatta, megjegyezve, hogy a vállalatuk és részvényeseik érdekeit szem előtt tartva kell meghatározniuk, meddig mehetnek el, pontosabban le az árral. 

A Reutersnek nyilatkozó szakértők arra hajlanak, hogy egyszerű színjátékról van szó, amelynek kulisszái mögé O’Leary most betekintést engedett, hogy nyomást gyakoroljon tárgyalópartnerére.

A Boeing nem veszítheti el legfontosabb európai vásárlóját, viszont az iparág járvány utáni talpra állását övező kockázatokat is figyelembe kell vennie.

E téren biztató volt számára a United Airlinestól június végén kapott 150 MAX 10-re szóló megrendelése. A MAX 8-as rehabilitációjának, valamint a felszállási tilalom idején felhalmozott 450 darabos raktárkészlet gyors értékesítésének köszönhetően az árak már felfelé kúsznak, bár még 9-10 százalékkal a válság előtti szinteken járnak. 

A kőkemény alkudozó hírében álló O’Leary célzott arra is, hogy számos légitársaság az Airbustól és a Boeingtől is rendel gépet. A Ryanair azonban a költséghatékonyságot szem előtt tartva csak Boeingeket tart a flottájában. Ám a váltással való burkolt fenyegetés aligha ér célba, hiszen a Boeing-modellnek megfelelő Airbus A321 NEO-ra sokkal többet kell várni, mint a MAX-okra. O’Leary pedig nem szeret várni, de az Airbusnak sem érdeke levinni az árat a Ryanair szintjére. 

Szakértők emlékeztetnek arra, hogy a Ryanair decemberben a nagy flottarendeléseknél nem ritka 50 százalék körüli kedvezmény helyett kétharmados diszkontot kaphatott a Boeingtől, amikor meglévő 135 darabos, a MAX-modellcsalád tagjaiból álló élő rendelését 75 géppel megtoldotta, utóbbit listaáron 9 milliárd dollárért. Ebben azonban a késedelmes szállítás miatti kártérítés és a típus melletti, a piac számára üzenetértékű „bizalmi szavazás” is közrejátszott. 

Kapcsolódó cikkek