BUX 55,152.31
-0.18%
BUMIX 4,410.5
+0.41%
CETOP20 2,413.74
0.00%
OTP 19,000
+0.08%
KPACK 16,800
0.00%
0.00%
+1.69%
-0.52%
+0.46%
ZWACK 16,700
+0.60%
0.00%
ANY 1,580
-0.94%
RABA 1,450
0.00%
0.00%
-0.46%
0.00%
0.00%
-1.04%
-1.67%
+0.22%
-4.65%
-0.45%
OTT1 149.2
0.00%
-1.98%
MOL 2,758
-0.43%
-2.61%
ALTEO 1,530
-1.29%
0.00%
+2.88%
EHEP 1,800
0.00%
0.00%
+1.65%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-2.03%
+0.24%
0.00%
0.00%
SunDell 37,400
0.00%
+1.61%
0.00%
-0.53%
0.00%
+7.14%
NUTEX 19.24
-1.23%
Forrás
RND Solutions
Pénz és Tőkepiac

Főnixként támad fel poraiból az Al(ita)lia

Vége az Alitalia éveken át tartó agóniájának, az olasz nemzeti légitársaságot „beszántják”, helyét péntektől a feleakkora méretű, tiszta lappal induló ITA veszi át – ugyanazzal az állami háttérrel.

Azt még nem tudni, hogy az évtizedeken át pénztemetőként működő, utolsó járatát csütörtök este abszolváló Alitalia utódából, az Italia Trasporto Aereóból (ITA) miként lesz piaci alapon üzemelő, a riválisok támadásaira rugalmasan reagáló, esetlegesen tulajdonosának, az olasz államnak idővel még némi profitot is termelő légitársaság, 

Róma mindenesetre áldását adta az általa kinevezett új menedzsment terveire, így pénteken felszállhat az ITA első menetrend szerint közlekedő járata. A súlyos veszteségeket felhalmozó Alitaliával szemben az ITA tiszta lappal indulhat, örökölt adósságteher nem nyomja a vállát. 

Fotó: Shutterstock

A kormány az ITA irányítását Alfredo Altavillára, a Fiat Chrysler korábbi igazgatójára bízta, azzal, hogy 

egy feleakkora s legfeljebb 2800 főt foglalkoztató légitársaságot üzemeltessen – profitábilis járathálózattal. Ehhez a következő három évben a kormány 1,35 milliárd eurót bocsáthat a rendelkezésére, 

az Európai Bizottság ennyit engedélyezett a maratoni tárgyalási procedúra végén. Brüsszel az is kikötötte, hogy az ITA nem viheti tovább az Alitalia MilleMiglia nevű hűségprogramját, és a földi kiszolgálást és karbantartást végző üzletágnak is csak meghatározott részére tarthat igényt, viszont kulcsfontosságú hazai leszállási jogait, résidőit többségében megtarthatta.

Az olasz kormány végül mindenbe belement, csak hogy lezárja a 2017 óta gyakorlatilag csődvédelem alatt üzemelő, többször már kimentett légitársaság ügyét. 

Az aktuális kormányok bő tíz év alatt tízmilliárd eurót meghaladó összeget öltek a légicégbe, amelynek működését a szakszervezetek rendszeres sztrájkjai mindvégig nehezítették. 

Az ITA kétéves türelmi időt kapott Rómától, a frissített és jóváhagyott tervek szerint üzemi nyereséget csak egy évvel később, 2024-ben tudnak majd felmutatni. Akkor 108 millió euró elérése a cél, míg 2023-ban várhatóan még 33 milliós veszteséggel repülnek. A siker érdekében Altavillának változtatnia kell az Alitaliát sírba vivő, a piaci igények változására képtelen attitűdjén, egyben meg kell találnia az ITA helyét a Ryanair–Wizz Air–EasyJet fapados „keselyűtrió” által lerabolt olasz és európai piacon. Az ITA egyik piacát sem adja fel, ahogy az Alitalia tradicionális transzkontinentális útvonalain is repülni fog, ám erősen csökkentett járatsűrűséggel.

Az ITA az Alitaliától átvett 52 géppel startol, ám már rendelkeztek is a flotta bővítéséről. Okulva a múlt hibáiból, most az olcsóbb bérleti lehetőséget favorizálják, aminek a bérbeadó Air Lease mellett az Airbus örülhet leginkább, hiszen a zöld-fehér-piros felségjelű gépeket ők gyártották, így a szervizelésükből is profitálhatnak, nem is szólva arról, hogy az olaszok – a Wizz Airhez hasonlóan – egyedüli beszállítóként tekintenek a jövőben a páneurópai repülőgyártóra, ezt az alacsonyabb kiképzési és fenntartási költségek is indokolják.

Az 59 darabos flottabővítésből 31 lesz a lízingelt gép, 28-at pedig közvetlenül az Airbustól rendeltek meg, a Bloomberg szerint 1,5 milliárd euróért. 

A bérelt gépek közül az elsők már a jövő nyári szezonban menetrendbe állhatnak, az újak átvétele viszont csak 2025-től kezdődhet. A modellek közül versenyképességi és emissziós szempontokból a legkorszerűbbeket választották ki az olaszok.

Kapcsolódó cikkek