Pénz- és tőkepiac

Krónikussá vált a luxusipar függése Kínától

Mérete és fizetőképes kereslete alapján Kína megkerülhetetlen tényezővé vált a luxusiparban. Érthető, ha az érintett vállalatok árfolyama már a társadalmi átalakítások szándékára is élénken reagál.

A jövedelmi egyenlőtlenségek az elmúlt évtizedben jelentősen nőttek a társadalom egyes rétegei között, ez nem változott meg a koronavírus-járvány ideje alatt sem, sőt tovább nőttek a már eddig sem elhanyagolható különbségek. Lélegzetelállító statisztikák látnak napvilágot nap mint nap, példaként említjük meg, hogy 

az Egyesült Államokban a milliárdosok klubja további 3,9 trillió dollárral gazdagodott a koronavírus támadása alatt, Kína leggazdagabb 20 százaléka a legszegényebb 20 százalékának több mint 10-szeresét keresi.

Fotó: NICOLAS ASFOURI / Europress/AFP

A kínai elnök kampányba kezdett a nyár végén a világ második legnagyobb gazdaságának átalakításáért, hangsúlyozva a „közös jólét” fontosságát. Hszi Csin-ping reményei szerint a politikai lépéseknek, a jótékonykodásnak, magasabb adókulcsoknak köszönhetően kezelni tudja és megakadályozza az ország tartós vagyoni szétszakadását, és eléri a célját, azaz egy erős középtársadalmi réteget tud létrehozni.

A befektetők negatívan értékelték a híreket, a kínai technológiai szektor vállalatai tovább folytatták korrekciójukat, a luxusszektorban tevékenykedő, jelentős kínai kitettséggel rendelkező vállalatok árfolyamaiban hirtelen 10-20 százalék közötti korrekció bontakozott ki. Így az eddig felülteljesítő S&P Global Luxury index alulteljesítővé vált az utóbbi három hónapban. A luxusszektort tekintve azt gondoljuk, hogy a befektetők pánik reakciója eltúlzott volt, és a társadalmat érintő strukturális változások hosszútávon pozitívak lesznek a szektorra nézve, mivel a kínai fogyasztók egyre szélesebb körének lesz lehetősége luxustermékeket vásárolni, illetve exkluzív szolgáltatásokat igénybe venni.

Manapság már a globális luxus termékekre vonatkozó költések egyharmadát a kínai fogyasztók adják, a koronavírus járvány miatt pedig 2020-ban a kínaiak által generált luxusfogyasztás 80 százaléka Kínán belül történt. A kínai kormány az adóterhek folyamatos csökkentésével, vámmentes „duty free” üzletsorokkal próbálja ösztönözni a vásárlókat. Kína közös jólét programja és a Z generáció elköteleződése a luxus termékek iránt hosszú távon további felértékelődési potenciált jelent a szektorban tevékenykedő vállalatok számára.

STRATÉGIA Hszi Csin-ping Kína luxusipar
Kapcsolódó cikkek