Meghiúsult Kínában a Syngenta és a Lenovo nyilvános részvénykibocsátása és tőzsdei megjelenése is a Sanghaji STAR platformján – írták a vezető hírügynökségek hétfő reggel.

Fotó: Fabrice COFFRINI / AFP

Míg a ChemChina által 2017-ben 43 milliárd dollárért felvásárolt, vetőmag- és növényvédőszer-gyártással foglalkozó, eredetileg svájci Syngenta esetében a tőzsdeüzemeltető függesztette fel a 10 milliárd dollárosra becsült kibocsátást, a számítógépes cég maga vonta vissza a kérelmét.

Mivel a Lenovo a hongkongi tőzsdén már jelen van, Sanghajban csupán másodlagos bevezetését tervezte, a piac 18 százalékos árfolyamzuhanással honorálta a tájékoztatást.

Maga a STAR Market amúgy már korábban bejelentette, hogy szeptember 30-án 57 cég tőzsdére lépését függesztették fel a kibocsátási prospektusokban foglalt pénzügyi adatok frissítésének elmaradása miatt. A kínai értékpapír-felügyelet szerint ugyanis a vállalatok IPO-tájékoztatójában szereplő pénzügyi jelentések legfeljebb hat hónapig érvényesek. A Syngenta kérelme március végéig tartalmazott pénzügyi információkat, azaz azokat a szabályok szerint szeptember 30-ig valóban aktualizálni kellett volna.

A Lenovo viszont már csak azért sem lehetett az 57 cég között, mert csak néhány napja fogadták el előzetesen a bevezetési kérelmét.

Az 1,6 milliárd dollárosra becsült kibocsátásának visszavonása kapcsán ugyanakkor a menedzsment is utalt arra, hogy az elavult adatok állnak a háttérben, bár megemlítették, hogy a tőkepiaci helyzetet is alaposan mérlegelték a döntés előtt.

A Syngenta vezetői viszont eddig nem nyilatkoztak.

A hoppon maradt agrokémiai óriás tőzsdei kapitalizációja az IPO-t követően a Reuters tudomására jutott szakértői vélemények alapján akár a 60 milliárd dollárt is elérhette volna, így a világ idei legnagyobb kibocsátása lett volna. A növényvédőszer-gyártásban globális piacvezető, vetőmag-szegmensben pedig világviszonylatban harmadik számú társaságot egyébként a megvásárlását követően a kínai tulajdonos összeolvasztotta a Sinochem műtrágya- és vetőmag-üzletágával. A sanghaji tőzsdei bevezetésből tervezett bevétel körülbelül egyharmadát adósságtörlesztésre, többi részét pedig kutatás-fejlesztésre és új üzletekre költötték volna.

A világszerte 49 ezer embert foglalkoztató Syngenta, melynek fő piacai az Egyesült Államok és Brazília, 2020-ban 23,1 milliárd dolláros árbevételt ért el, 2021 első negyedévében pedig éves bázison 20 százalékkal nőtt a forgalma.

A Lenovo a részvények értékesítéséből származó bevételt mesterségesintelligencia- és felhőszolgáltatási projektekre, valamint ipari beruházások finanszírozására fordította volna. Elemzők szerint valószínűleg tőkeemeléssel pótolhatja majd a cég a kieső extra bevételt.