A tőzsdei befektetők figyelmét ezentúl két Volvo osztja meg, a hétvégén a kínai Geely tulajdonában lévő személyautó-gyártó üzletágat, a Volvo Cars is bevezették a stockholmi tőzsdére, amelynek a haszonjárműveket és munkagépeket gyártó „csonka” anyacég, a svéd tulajdonban maradt Volvo AB 2004 óta megbecsült tagja.
A Volvo Cars debütálásával Európa idei legnagyobb elsődleges tőzsdei kibocsátása valósult meg,
példát mutatva az autóipari riválisok és startupok számára is arra, hogy az elektromos átállás melletti szilárd kiállás és a program következetes végrehajtása akár rövidebb távon is anyagi sikerrel párosulhat.
Márpedig azok igencsak jól jártak, akik jegyeztek a friss Volvo részvényből, noha a göteborgi székhelyi autógyártó váratlanul, talán óvatosságból, talán befektetői nyomásra múlt hétfőn 2,3 milliárd dollárra csökkentette a bevonni kívánt összeg nagyságát és az 53-68 svéd koronás kibocsátási sáv aljára árazta be részvényét, ezzel 18 milliárd dollárra téve a cég piaci kapitalizációját.
Az első kereskedési napon, pénteken 22 százalékos ralit mutatott be és 64,7 koronán zárt a Volvo Cars részvényárfolyama, 22 milliárd dollárra feltornászva ezzel a vállalat piaci értékét.
Elemzők szerint ebben az is benne van, hogy a pandémiát követően hiába lángolt fel Európában a kibocsátási láz, az igazi jó sztorikra ki vannak éhezve a befektetők.
Akik egyébként a kínai hátteret illetően aggályokat fogalmaztak meg, a Geely irányító szerepe ugyanis nem sérül, emiatt félő, hogy a Kína és az Egyesült Államok között változó hevességgel zajló kereskedelmi háború kihathat a tengerentúlon erős vásárlói bázissal rendelkező autógyártó forgalmára és alkatrészellátására.
A Geely vezérigazgatója ezt a témát nem érintette ünnepi videóüzenetében, Eric Li viszont emlékeztetett arra, hogy amikor megvették a gyengélkedő Volvót, az a célt fogalmazták meg, hogy a „tigrist visszaküldik a hegyekbe”. Hozzátette:
Most az a célunk, hogy szárnyakat adjunk a tigrisnek, és hagyjuk szárnyalni.
A kínai cégek iránti bizalom erózióját jelzi Svédországban, hogy a Huaweit kitiltották az 5G hálózatépítésből, „cserébe” Peking az Ericsson életét keseríti meg, a cég megrendelések sorától esik el Kínában.
Håkan Samuelsson, a Volvo Cars vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy a sikeres rajt visszaigazolta stratégiájuk helyességét, miszerint az elektromos átmenetet leggyorsabban lemenedzselő vállalatok élmezőnyébe pozicionálták magukat, s legkésőbb 2030-ig kivezetik kínálatukból a fosszilis üzemanyagokkal hajtott járműveket.
Hamarosan a sarkcsillag az eddiginél is fényesebben ragyoghat a Volvo egén, hiszen
a 49 százalék erejéig a tulajdonában lévő elektromosautó-gyártó, a svéd Polestar is megjelenik a tőzsdén,
forrásokat bevonva további terjeszkedéséhez. A Polestar jövőre tervezi IPO-ját. Samuelsson a Polestar 20 milliárd dolláros értékeltségét kedvezőnek és reálisnak nevezte.
A globális csiphiányról szólva viszont kifejtette, hogy a helyzet normalizálódni látszik, de még a folyó negyedévben sem tudnak hozzájutni a teljes megrendelt mennyiséghez, azaz a hiány még jövőre is érezteti hatását.