Pénz- és tőkepiac

Európai offenzívára készül a Volvo

A zéró emissziós célok elérése érdekében új gyárat épít Európában az elektromos átállás egyik élharcosa, a Volvo.

Öt és fél százalékkal erősödött a Volvo Cars árfolyama hétfőn arra a hétvégi értesülésre, hogy a kínai Geely tulajdonában lévő svéd társaság megépíti harmadik európai gyárát. 

Ennek a helyszínéről a pozitív fejleményről beszámoló német Automobilwoche szaklap nem közölt információt, csak annyi tudható, hogy a svédek célja az éves 1,2 millió darabos európai gyártókapacitás kiépítése. 

Fotó: Beata Zawrzel / NurPhoto / NurPhoto /AFP

A cikkben hivatkozott Björn Annwall pénzügyi igazgató szavaira reagálva Volvo szóvivője a Reutersnek megerősítette, hogy dolgoznak ilyen projekten, ugyanakkor főnökét pontosítva megjegyezte, hogy 

az 1,2 milliós mennyiséget már most is képesek lennének legyártani, de ők ennél merészebb, igaz nem számszerűsített tervet dédelgetnek. 

Meglévő svédországi és belgiumi gyárukban tavaly 800 ezer személygépkocsi készült, s hogy a Volvo előző évtizedes fejlődési tempóját tartani tudják, ahhoz újabb gyárat kell építeniük 2025-ig. A Volvo merésznek tűnő vállalása szerint 2030-től már kizárólag elektromos hajtású autókat szerepeltet a kínálatában. 

A Telia távközlési szolgáltató mögött 27,5 milliárd dolláros kapitalizációjával a második legértékesebb svéd tőzsdei cégnek számító Volvo október végén debütált a stockholmi parketten. 

Részvényesei közül dözsölhetik a tenyerüket azok, akik az 53 koronás kibocsátási áron betáraztak az értékpapírokból, hisz a kurzus már 80 korona felett jár, azaz 51 százalékot már kerestek a befektetésükön. Ehhez kellett az is, hogy a kínai tulajdonossal szemben a befektetők körében megfogalmazott fenntartások és kockázatok oldódjanak.

Az Automobilwoche egy másik híre viszont kacsának bizonyult, igaz az újságírók csak a házszámban tévedtek. Nem a BMW, hanem a Volkswagen konszernhez tartozó Audi érdeklődik élénken a brit sport- és luxusautó-gyártó McLaren iránt. Én nem megvásárolni kívánja azt, hanem részleteiben nem kifejtett partneri viszonyt szeretne kialakítani vele. 

Miközben riválisai egymással voltak elfoglalva, Akio Toyoda különleges Toyota Corollájával hétvégén szorgalmasan rótta a köröket az okajamai versenypályán. A hidrogénhajtású prototípust tesztelő Toyota-vezér hitet tett a belső égésű motorok jövője mellett, mint fogalmazott, az ellenség nem a hagyományos motor, hanem a fosszilis eredetű üzemanyag elégetésével keletkező szén-dioxid. A Corollába szerelt átalakított Yaris GR motort hidrogén táplálta, a jármű karbonkibocsátása a benzines megfelelőjének csupán 2 százaléka. A Toyota a villanyautózást sem hanyagolja el, 2025-ig 15 új modellt mutat be és 13,5 milliárd dollárt költ akkumulátorfejlesztésre.

 

Volvo Cars Toyota
Kapcsolódó cikkek